Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Både flygplatsen och bostäder är viktiga, Anna Råhnängen flygplatschef Trollhättan/ Vänersborgs flygplats.

”Räkna inte med dispenser”

– Det är säkrast att utgå från att det blir nej till dispens för bostäder på hög höjd, säger flygplatschef Anna Råhnängen.

2017 måste Trollhättan-Vänersborgs flygplats ha ett EU-certifikat för att kunna fortsätta med trafiken. Den processen sker i flera steg. Nu har flygplatsbolaget skickat in en ansökan om uppgradering till den högre säkerhetsklassen 3c.

Ansökan ska kompletteras med utredningar som skickas in senare i vår.
– Vi kommer inte att klara alla krav, exempelvis behöver vi dispens för Hunneberg. Berget och befintliga höga hus ligger där de ligger, men Transportstyrelsen lär inte ge dispens för hus som inte är byggda.

I oktober räknar flygplatsbolaget med beslut om ny klassning från Transportstyrelsen.
– Vissa åtgärder kräver investeringar, som att flytta staketet runt flygplatsen längre ut. Det vill vi göra nästa sommar, samtidigt som vi ska lägga ny asfalt på banorna.

Det kommer att bli möjligt att ansöka om dispens i efterhand, efter 2017–18 då svenska flygplatser ska ha fått sina EU-certifikat och det finns en europeisk samordning kring dispenser.
– Det är jättesvårt att spekulera i vad man kan få dispens för, det är bättre att utgå från att Transportstyrelsen säger nej till allt.

Dilemmat för Tvåstadskommunerna är att både flygplatsen och nya bostäder är viktiga, menar Anna Råhnängen.
– Vi önskar inte att flygplatsen lägger beslag på en massa mark. I slutändan blir det nog bra, så att både flygplatsen och nya bostäder kan leva i symbios.

Men de närmaste åren gäller det alltså att ta det säkra före det osäkra.