Stig-Göran Larsson, tidigare Saab-chef, hoppas att ett nätverk av tidigare chefer och medarbetare ska kunna snabba på en återstart. Handlar det om att börja produktion av gamla 9–3 kan man korta tiden på ett halvår till kanske hälften. Om det handlar om att få en bättre marknad och göra en så kallad ”facelift” av modellen tar det däremot betydligt längre tid. När det gäller modeller baserat på Phoenix-plattformen kan det handla om 1,5–2 år.
Stig-Göran Larsson, tidigare Saab-chef, hoppas att ett nätverk av tidigare chefer och medarbetare ska kunna snabba på en återstart. Handlar det om att börja produktion av gamla 9–3 kan man korta tiden på ett halvår till kanske hälften. Om det handlar om att få en bättre marknad och göra en så kallad ”facelift” av modellen tar det däremot betydligt längre tid. När det gäller modeller baserat på Phoenix-plattformen kan det handla om 1,5–2 år.

Redo för ny Saab-ägare

De vet mer om varumärket Saab och dess konkreta innehåll än kanske några andra. Nu erbjuder de sina tjänster till en köpare av Saabs konkursbo. – Vi är ett 60-tal personer som kan göra startsträckan betydligt kortare när man vill sätta igång bilproduktionen igen, säger Stig-Göran Larsson, tidigare teknisk utvecklingschef på Saab.

ANNONS
|

Vi träffar Stig-Göran Larsson i hemmet i Skoftebyn. Han har liksom många tidigare ansvariga och anställda på Saab följt utvecklingen för det stora företaget på Stallbacka med sorg. Under 90-talet var han vice vd med ansvar för produktutveckling och design på Saab, och han har en hel del synpunkter på utvecklingen av bilmärket och varför det blev som det blev.

Men, konstaterar han, det finns betydande värden kvar i konkursboet samtidigt som det finns en risk att de budgivare som nu vill ta över anläggningen saknar kunskap och erfarenhet av det svenska märket, vilket kan försena och fördyra en återstart. Och det är här Stig-Göran Larsson och hans kontaktnät kommer in i bilden.

ANNONS

– Jag har varit i kontakt med konkursförvaltarna och erbjudit våra tjänster. Med vår hjälp skulle man kunna korta tiden för en återstart med ett par tre månader, säger Larsson.

I ett mejlsvar tackar förvaltarna för initiativet, men konstaterar samtidigt att det kommer att bli upp till en köpare att utnyttja detta eller ej.

Stig-Göran Larsson har också bifogat ett dokument i brevet till konkursförvaltarna, där han räknar upp vad det 60-talet personer kan bidra med. På personalsidan handlar det bland annat om att hjälpa till med namn för rekrytering, på inköpssidan kontakter med alla Saab-leverantörer, på marknadssidan om kontakterna med det nu förstörda återförsäljarnätverket och, inte minst, på den tekniska sidan utvärdering av hur och vad man kommer att behöva ändra på av befintliga Saab-modeller om GM har kvar sin negativa inställning.

När det gäller den tekniska kompetensen handlar det också om att man kan behöva ändra på Phoenix-plattformen om GM är fortsatt negativ.

– Ja, drivlinan kommer att behöva ersättas.

Bland personer han nämner, som är knutna till nätverket, hör Kjell AC Bergström, tidigare vd på Saab/GM Powertrain, Jörgen Burnert, tidigare ställföreträdande personalchef och med dem en rad andra nyckelpersoner som varit med under Saabs resa de senaste par decennierna. Vad de exakt kan hjälpa till med är förstås avhängigt vilken affärsplan en ny ägare har.

ANNONS

– Mahindra har jag förtroende för och Youngman har ett upplägg kring en återstart baserat på den befintliga Saab-tekniken. Det känns lite mer osäkert vad vi skulle kunna bidra med när det gäller elbilskonsortiet, ifall det handlar om att de vill producera bilar med ren eldrift.

ANNONS