Ryanair halverar flygen från Göteborg till London

Från och med i höst kommer Ryainar att dra in hälften av sina flygningar mellan Göteborg och London. Orsaken enligt flygbolaget är Swedavias höga flygplatsavgifter.

ANNONS
|

I dag har Ryanair 18 avgångar i veckan från Landvetter till London Stansted. Från och med i slutet av oktober kommer avresorna att halveras till endast nio. – Indragningarna är en följd av Swedavias beslut om att höja sina flygplatsavgifter. Det gör flygplatsen mindre attraktiv för oss och vi uppmanar dem att sänka sina avgifter för att främja trafik, väg och jobbtillväxt, säger Robin Kiely, kommunikationschef på Ryanair. Flygplatsavgifternaska täcka kostnader för exempelvis incheckning, bagagehantering och säkerhetskontroller. Men att de skulle ha höjts stämmer inte, enligt Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport. – Vi har inte höjt några avgifter. Vi arbetar aktivt med att hålla dem nere för att vara så konkurrenskraftiga som möjligt. Under det här året har vi sänkt avgifterna med cirka sju procent. – Om man dessutomtittar på jämförbara flygplatser i Oslo och Köpenhamn så ligger vi nästan 20 procent lägre när det gäller dessa avgifter. Så jag förstår inte hur de resonerat här, säger hon.

ANNONS

Hon tycker att det är beklagligt att flygbolaget ska reducera sin trafik från Landvetter men att den förlusten kommer att kompenseras av de andra två bolagsom flyger till London. – Under året hartrafiken mellan Landvetter och London ökat med 23 procent. Bland annat har Norweigan dubblerat sin trafik till Gatwick. Det viktigaste för oss är att kunna erbjuda Västsverige ett tillräckligt stort antal turer till Londons tre olika flygplatser och det kan vi fortfarande göra. I dag har Landvetter åtta avresor per dag till London och i höst kommer man att kunna erbjuda sex stycken per dag. Robin Kiely, presschefpå Ryanair, säger till GP att beslutet om indragningen av trafiken kommer att gälla hela vintern men att man tillsammans med Swedavias ledning vill diskutera potentiella möjligheter för en framtida tillväxt i Göteborg. – Men bara om flygplatsavgifterna reduceras till konkurrenskraftiga nivåer, tillägger han. Någon sådan diskussion kommer inte att äga rum, enligt Charlotte Ljunggren:

– Nej, kostnaden äri paritet med storleken på flygplats. Startar man från mindre flygplatser i utkanterna av de europeiska städerna blir priserna lägre. Men från större flygplatser är det betydligt mer infrastruktur som ska drivas runt. Våra avgifter är lika för alla bolag som trafikerar Göteborg, säger hon.

ANNONS

ANNONS