Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

”Saab riskerar att styckas upp”

Vad gör konkursförvaltarna egentligen? Det undrar flera intressenter kring Saabs konkursbo – Youngmans inviter avvisas, de svenska intressenterna uppges få lite återkoppling medan Semcon kan vara på gång att komma åt delar av konkursboet.

När TTELA talar med flera intressenter kring Saabs konkursbo ges en bild av ökad frustration och skepsis kring möjligheterna att hitta en helhetslösning för bolaget.

– Vi är förvånade att konkursförvaltarna säger nej till Youngman. De var inbjudna att besöka Youngmans anläggning i Kina, men kommer inte vara där i morgon (läs i dag). Varje förslag till helhetslösning bör prövas seriöst, säger Fredrik Sidahl vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen som konstaterar att konkursförvaltarna inte varit i kontakt med honom eller hans medlemsföretag.

"Det bör prövas seriöst"

I stället kommer bland annat IF Metall att träffa Youngman. Lars Holmqvist, vd för den europeiska branschorganisationen Clepa, är också kritisk:

– Man kan ha olika uppfattningar om Youngman, men de är de enda som är verkligt insatta efter förhandlingar i sex månader kring Saab. För andra parter skulle det ta flera månader innan en lösning för en helhetslösning skulle kunna komma tillstånd. Den tiden finns knappast.

– Youngman har ett upplägg där de vill producera nästa Saab 9–3, tillverka en ny Lotus i Saab-fabriken och ta tillvara Phoenix-teknologin. Det bör prövas seriöst.

Svårare med helhetslösning

Tvärtom påpekar flera är konkursboets kassa rimligtvis skral vid det här laget.

– De anställda jobbar bara ett par dagar till, och konkursförvaltarna är inte stadda vid kassa så då måste de börja avyttra tillgångar för att kunna driva verksamheten vidare.

Och att avyttra tillgångar riskerar att försvåra möjligheterna att hitta en helhetslösning. Enligt uppgifter till TTELA så ska Semcon, som har intressen i Saabs konkursbo, ha kommit långt i förhandlingar om att överta vissa tillgångar i konkursboet. Dessutom nämns Saab AB i Linköping som en part som kan dela detta intresse.

– Det finns tillgångar i Saab många är intresserade av, men avyttrar man dem sitter man kvar på tillgångar som riskerar att bli Svarte Petter, alltså de som är mindre attraktiva. Och då riskerar det bli problem med en helhetslösning, säger Darko Davidovic, chefsjurist på IF Metall.

Vill ha ingenjörerna

När det gäller Saab AB:s eventuella intresse säger dock presstalespersonen Erik Magni:

– Vi är intresserade av Saabs ingenjörer, genom Combitech, vilket vi gått ut med. Något annat känner jag inte till.

Clepas Lars Holmqvist menar att det börjar pyra hos hans medlemsföretag bland leverantörerna.

– De har fordringar på 1,5 miljarder kronor, om Saab styckas kommer de inte att kunna få tillbaka fordringar. De vill att verksamheten startar igen. Jag vill inte hota, men många stora leverantörer har staber med jurister som de kan sätta att titta på detta.

TTELA har sökt Semcon och konkursförvaltarna i denna – och andra frågor – utan att lyckas nå dem. Konkursförvaltaren lovade i går eftermiddag att ”återkomma inom kort” och skickade sedan in en inbjudan till presskonferens på lördag.