Saab ska sälja bilar i Latinamerika

Nu storsatsar Saab i Latinamerika. Bolaget söker partners för att kunna sälja bilar i Brasilien, Mexico och Argentina. – Nu är det dags för oss, säger Saab informationsdirektör Eric Geers.

ANNONS
|

Med nya 9-5 sedan redan rullande på vägarna och fler modeller på gång i en snar framtid finner nu Saab tiden mogen för en bred framstöt i Latinamerika. Företaget söker samarbetspartners i Brasilien, Argentina och Mexico.

Tanken är att hitta bolag som kan stå för import och distribution av bilar och reservdelar. Att hjälpa till med marknadsföring och bygga upp ett nationellt nätverk av försäljningsställen ingår också i rollen som Saabs affärspartner.

– Det är en del av vår expansion. Vi har inte varit bra representerat i Sydamerika tidigare. Nu är det dags för oss, säger Saab informationsdirektör Eric Geers.

ANNONS

– Vi har en ny 9-5 och en ny 9-4x som till och med produceras i Mexico.

Det är naturligtvis ingen slump att man valt just Brasilien, Argentina och Mexico som start för Latinamerikasatsningen. Länderna som tillsammans har en bra bit över 300 miljoner invånare representerar en potentiell jättemarknad.

– De här tre länderna är väldigt intressanta för Saab. Brasilien är en enorm marknad som dessutom kör mycket på etanol, säger Eric Geers.

Inom tre månader hoppas Saab att man hittat sina affärspartners. När bilförsäljningen kan komma igång är mer osäkert men Eric Geers tror absolut att det ska vara möjligt under 2011.

Hur många bilar det kan röra sig om i ett initialt skede vill han dock inte spekulera i.

– Vet inte, jag har inga siffror. Men det kommer inte att bli något enormt antal i början. Man måste börja någonstans och växa. Det här blir en jättebra början.

För att hitta rätt affärspartners tar Saab hjälp av en konsultfirma, amerikanska API LLC.

ANNONS