Exteriör med klenoder, från hästkärra till en kärra med en massa hästkrafter, i Johan Josefssons uthus ryms det mesta. Som exempelvis en unik Saab Sonett.
Exteriör med klenoder, från hästkärra till en kärra med en massa hästkrafter, i Johan Josefssons uthus ryms det mesta. Som exempelvis en unik Saab Sonett.

Saabsamlare med unik Sonett

Saablar var många Saabar – och bland tjugotalet gamla läckerheter vid Hasteröd gård finns en riktigt unik skapelse: Erik Carlsson på takets Saab Sonett, ett av totalt 28 exemplar. – Den ska rivas i molekyler och helrenoveras. En bil med den här historiken vill man ha i mint condition, konstaterar Johan Josefsson.

ANNONS
|

Ute på gårdsplan står några fler unika exemplar, en Saab 99 EMS med det officiella 1976 års tävlingsutförande och en orange servicebil, ombyggd exakt som den såg ut förr.

Men den riktigt fina pjäsen är den silverfärgade Saab Sonett 1966 års modell med glasfiberkaross, som står i uthuset tillsammans med hyllmetrar av reservdelar och andra Saabar som tar tre våningsplan i anspråk.

– Den är besiktningsbar, men vi ska lyfta av karossen och gå igenom allt. Karossen är omlackad och ska inte röras, men en sån här bil vill man ju ha i mint condition, säger Johan Josefsson och berättar att Erik Carlsson och Pat Moss körde Saab Sonett 1967 och att just det här exemplaret, som av en slump upptäcktes av den nuvarande ägaren i Skåne för två år sedan, har tillhört den legendariske rallyföraren.

ANNONS

Hur kan den nye ägaren veta att det var Erik Carlssons bil?

– Han kände igen chassinumret.

Vi talar alltså om nördkunskap i kubik, Saabsamlaren kände igen numret. Och visst stämmer det, Erik Carlsson har bekräftat detta och signerade taket (förstås) i fjol.

Beror på slumpen

Att Johan Josefsson ägnar sig åt Saab i allmänhet och tävlingsbilar i synnerhet beror mycket på slumpen. Han körde mobilkran tills för två år sedan, blev arbetslös, behövde en sysselsättning och öppnade bilverkstad för Saabägare.

– Jag hade ju alla verktyg, som följd av ett ”avancerat missbruk”, säger han. Som yttrade sig i att han började bygga tävlingsbilar för eget bruk Och när folk började höra av sig blev han den naturliga länken i kedjan som saknades.

Det vanliga Saabmekandet är brödfödan, tävlingsbilarna är själva tårtan.

– Rallybilarna kräver specialkunskaper, det är roligast, säger han.

Totalseger

Specialintresset har lett till att han bland annat deltagit som mekaniker i legendariska Le Mans classic för två år sedan med en Saab 93 1959, byggd som en kopia på den bil som kördes 1959 och blev tvåa i sin klass. Nu blev det i stället totalseger i en klass med 70 startande.

I La Carrera Panamerica, Mexico 2006, körde hans sambo Nicolina Hübert en Saab 96 1960 med en trecylindrig tvåtaktsmotor på 102 hästar. Och i år servade han ryske affärsmannen Vladimir Antonov när han körde midnattssolsrallyt.

ANNONS

– Jag mekade sammanlagt tre bilar, Antonov köpte en plats i ett team och körde en 99 turbo från 1978. Det var första gången han körde, men han tyckte att det var kul.

Rätt hastighet knepigt

Nästa år ska Johan Josefsson köra Midnattssolsrallyt själv, med sin Saab 99EMS 1976 års modell i regularityklassen. Där gäller det i stället för att köra fortast att hålla rätt hastighet hela tiden. Vilket kan vara nog så knepigt.

– Maxhastighet ligger på 50 km/tim, här ska man hålla en förutbestämd medelhastighet med kontroller under vägen, den här klassen kräver mer teamarbete än vanligt rally. Det ska bli kul.

Mekandet släpper han förstås inte. Det sköter han själv också, även i fortsättningen.

ANNONS