Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Nevs sålde 31 Saab 9–3 via nätet i december.

Snart kan Nevs el-Saabar skeppas till Kina

Den befintliga 9–3 Sedan i elversion är färdig och klar att skeppas till Kina på andra sidan årsskiftet. – Den kinesiska marknaden växer mycket nu, säger Mikael Östlund på Nevs.

De första 200 elbilarna TTELA som delägaren Qingdao beställt skeppas till Kina tidigt nästa år.
– Den elmotor och batteri vi utvecklat monteras i Qingdao, säger Mikael Östlund, Nevs presschef.
– Fordonet har ju varit färdigutvecklat, 80 procent av fordonet är detsamma som i bensinversionen, så det har ju handlat om en anpassning för eldrift.

Exakt hur marknaden ser ut för den elanpassade Saab-modellen. i det stora landet i öster efter denna första order återstår att se men klart är att marknaden växer kraftigt.
– Kinesiska staten har infört regler där ett visst antal nummerplåtar ska vara elfordon. Vidare har man ett statligt bidrag på motsvarande 60 000 kronor när man köper en elbil och i en del regioner – dit hör Qingdao – får man ytterligare 60 000. Det är helt klart åtgärder som påverkar marknaden.

Vidare har den kinesiska statliga energijätten State Grid, som Nevs ägare Kai Johan Jiang har ett nära samarbete med, en plan på att bygga 220 000 laddstolpar längst Kinas östkust.
Den första elbilen från Nevs, som alltså är dagens 9–3 med eldrift, kommer att ha en räckvidd på 20 mil. När och hur bilen lanseras i Sverige under nästa år återstår att se.
– Det hänger på marknaden. I Kina har vi förhandlingar med återförsäljare.

Om det precis som när det gäller bensinversionen av 9–3 blir internetförsäljning eller försäljning också via traditionella återförsäljare har man inte fattat beslut om, enligt Mikael Östlund.
Ser man sedan på det helt nya fordon utvecklat från Phoenixarkitekturen som kommer 2016 eller senare, så blir det en betydligt längre räckvidd. Tittar man på konkurrenten Tesla i Kalifornien till exempel har bilarna en räckvidd som närmar sig befintliga bensin- och dieselbilar.
– Ja, nästa generation batterier och motor blir mindre och mer effektiva. Fordonet kommer att ha mer plats för batterier, förklarar Östlund.

Man kommer också att använda nya lättviktsmaterial för att få ned vikten för att på det sättet öka räckvidden.
– Sedan är det ju viktigt på de olika marknaderna hur infrastrukturen för laddstolpar kommer att se ut. Det påverkar ju utvecklingen på marknaden.

Sverige har legat efter till exempel Danmark och Norge på elbilsområdet har TTELA kunnat konstatera tidigare – både när det gäller infrastruktur och incitament för att köpa fordonen.