Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/52

Världens största bilfest

Doft av bensin och grillade hamburgare, motormuller blandat med Johnny Cash. Varken tunga, gråa moln eller sporadiska regnskurar hindrade bilentusiasterna från att vallfärda till Power Big Meet under helgen.

Sedan i torsdags har Power Big Meet pågått på Hovby Flygfält strax söder om Lidköping. Evenemanget lockar över och 80 000 personer och tusentals bilar stod uppradade längs den två kilometer långa asfaltsremsan under lördagen.

Bilträffen anordnades första gången 1978 och årets upplaga markerar 40-årsjubileum. För att få plats med alla besökare så tvingades man i år flytta hela spektaklet från Västerås, där det har arrangerats sedan 1987. 

Det har också gjort det enklare för fordonsfantasterna i exempelvis Tvåstad och Dalsland att åka dit över dagen, och Johan Bengtsson från Trollhättan var en av många som var på plats 

– Det här är en livsstil, det är bara att se dig omkring så förstår du. Det är en kultur som bara växer för varje år, säger han, medan han står lutad mot sin Cadillac DeVille av årsmodell -66. 

Mängden bilar är närmast oöverskådlig, och Johan vill inte ens tänka på det totala värdet som samsas på fältet den här eftermiddagen. Det är bilar som stiger i värde, inte minst på grund av det ökande intresset för gamla amerikanare. Johan ser sin Cadillac som en pensionsförsäkring, en det är inte det som är det viktiga den här helgen. 

– Man klär sig tidsenligt, pratar bilar och har det trevligt. Det är barn och gamla om varandra, en fantastiskt härlig stämning, säger han. 

Under åren som har gått har Power Big Meet genomgått en stor förvandling. Bengt "Baldi" Davidsson från Vargön är en av endast ett tiotal som har varit med vid samtliga 40 tillfällen, och på lördagen hyllades han och några av de andra med ett pris för engagemanget. 

– Första året var det i Anderstorp. Då var vi 180 bilar, minns han och blickar ut över havet av fordon som sträcker sig mot horisonten. 

Sedan 1989 handlar han med amerikanska bilar, vilket delvis förklarar den anmärkningsvärt höga närvaron. Han menar också att flygfältet utanför Lidköping gör sig bättre än föregångaren i Västerås. 

– Det är mer plats här och inte lika mycket väsen. Västerås har varit ett fylleslag, men här verkar folk mer intresserade av bilar än av brännvin, säger han. 

Vägarna in till Lidköping kantas av människor i stolar som vill få en skymt av vrålåken. På kvällen flyttas festligheterna in i centrum och Folkets park, och på en av alla scener ska The Berrypickers uppträda. 

Bandet består av dalslänningarna Martin Hansson och Gustaf Karlsson tillsammans med Jimmy Larsson och Viktor Andersson från Vargön. Musiken beskriver de som gammal svensk musik blandat med klassisk country. 

– Vi har plockat det bästa från många generationer, man behöver inte vara raggare för att gilla det, säger gitarristen Viktor Andersson med ett leende. 

Martin Hansson, som spelar kontrabas, har besökt tillställningen tidigare, men att få stå på scenen inför en perfekt anpassad publik höjer upplevelsen. 

– Allt det arbete vi lägger ner året runt betalas tillbaka direkt, på en väldigt kort tid, säger han.

Trafiken leds runt centrum, och bakom Rörstrands gamla fabriksbyggnader har det slagits upp en tillfällig rastplats för Buicks och Chevor. Två par från Trollhättan står avslappnat vid varsin Plymouth och ser på strömmen av bilar som passerar. 

– Vi får se om vi ens lyckas ta oss hem, säger Ulrika Svensson, som tillsammans med Mats Blom ska ratta hem den röda Plymouthen från -58. 

Kurt och Maritha Persson har den två år yngre modellen. De vinkar tillbaka till några ungdomar som glider förbi med nedrullat fönster. 

– Man tittar sig väldigt fort blind. Det dräller ju av fina bilar, så man måste sortera ut de riktigt fina efter ett tag, säger Kurt. 

– Vi såg en Chrystler 59:a när vi satt och åt. Den var riktigt fin, säger Ulrika. 

Förutom att spana på fina bilar så erbjuder helgen en möjlighet att träffa gamla bekanta och umgås. Bengt Davidsson står och samtalar med Keith Eliasson, som även han har varit med sedan starten på 70-talet.

– Det går inte att beskriva utvecklingen. Det är också kunnandet som har vuxit enormt, på den tiden hade vi bara ett hum om hur de här bilarna fungerade. Nu är det vi som exporterar dem till andra länder, säger Keith. 

Frågan är bara vilket av alla åren som har varit bäst, för de som upplevt samtliga. 

– Det är alltid den första och den senaste gången. Oftast brukar jag få med mig en ny bil hem också, säger Bengt Davidsson.