Om mindre än två veckor går startskottet för en av årets riktigt stora idrottsliga höjdpunkter i Trestadsområdet – Novemberkåsan.
Häromdagen provkördes därför en tävlingsbana i Uddevalla. Syftet med provkörningsdagen är att se om någonting eventuellt bör rättas till inför tävlingsdagarna.
En av de funktionärer som provkörde banan var Andreas Toresson från SMK Trollhättan.
– Banan var fysiskt krävande och det tog lång tid att köra igenom den. Skulle det komma mycket regn så gäller det att förarna är väl förberedda, säger Andreas Toresson och skiner upp i ett leende.
När tidningen besöker banan är det full fart.
Hur är banan?
– Jag tycker att den verkar typisk bohuslänsk och med det menar jag bergig och blöt emellan, säger Toresson.
Vad blir det för typ av bana i Novemberkåsan?
– Det blir en typisk Bohuslänterräng med upp och ner i berg. Skulle det komma regn så kommer det bli oerhört tufft för förarna att ta sig igenom banan, säger Håkan Olsson, banchef.
Från arrangörernas sida är man nöjda med provkörningsdagen.
– Det känns bra. Vi har fått god respons från funktionärerna som provkörde banan och känner oss nöjda med dagen, säger en belåten Olsson.
Den klassiska endurotävlingen Novemberkåsan firar 100 år, men avgörs för 90:e gången.
– Hittills har vi 120 anmälda förare, men målet är 150 och våra förhoppningar är att vi ska nå den siffran, säger Mikael Johansson, tillförordnad tävlingsledare.
Förra årets tävling i Vimmerby lockade 30 000-35 000 åskådare och arrangörerna BMK Uddevalla och SMK Trollhättan har ingen anledning att tro på mindre publik i år då tävlingen nu jubilerar.
Bansträckningen är i nuläget hemlig och offentliggörs en dag innan tävlingen går igång.
Start och mål är på Glimmingens motorbana i Uddevalla, men invigningen sker fredag kväll utanför varuhuset Oden i Trollhättan.