Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sarah Sjöström Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT
Sarah Sjöström Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT

Miljonlyft för Sarah Sjöström

Coronapandemin har flyttat på OS och ändrat på tävlingsschemat rejält för Sarah Sjöström. Men trots viruset och de inställda tävlingarna går det, minst sagt, bra ekonomiskt för den svenska superstjärnan.

Simstjärnan Sarah Sjöström har bra flyt – även ekonomiskt. Under 2019 ökade intäkterna i hennes bolag Sarah Sjöström Promotion AB med 38 procent – från 7,9 till 10,8 miljoner kronor, skriver tidningen Resumé.

Vinsten landade på 9 miljoner.

Vid årsskiftet fanns 17,9 miljoner kronor i bolaget där Sjöström själv är styrelseordförande. I årsredovisningen skriver hon att coronaviruset kommer att ha negativ inverkan på bolagets intäkter. Som en följd av pandemin har OS i Tokyo flyttats fram till nästa sommar och många andra stora tävlingar har ställts in.

Sarah Sjöström har sedan våren 2019 ett samarbete med mobiltillverkaren Huawei. Ett samarbete som har kritiserats och i samband med det sa stjärnan följande till Resumé i en intervju.

– Det är egentligen ganska nytt för idrottare att tänka på sociala medier i samarbeten med varumärken och det finns många idrottare som inte hänger med i den utvecklingen. Vissa har ju knappt Instagram. När jag delar något som inte har med simningen att göra kan jag få kommentarer som: ”Varför är du inte och tränar?” Men nu när jag har delat Huawei-samarbetet har jag fått mycket rolig feedback, sade Sarah Sjöström om samarbetet till Resumé.