Marcus Ericsson, till vänster, bredvid segrande Scott Dixon och trean Will Power.
Marcus Ericsson, till vänster, bredvid segrande Scott Dixon och trean Will Power.

Ericsson lättad efter pallplatsen

Han har inte stått på podiet sedan 2013. Men efter loppet i Detroit fick Marcus Ericsson äntligen kliva upp igen.

ANNONS
|

Det har varit många år av placeringar långt bak i fältet i formel 1, utan tillräckligt vass bil för att nå de högre placeringarna. När Marcus Ericsson tvingades lämna Sauber och F1-världsmästerskapet innebar det samtidigt en chans att få stå på pallen igen.

Men de sju första loppen i amerikanska Indycar har inte bjudit på några topplaceringar, även om de visat att potentialen och chansen finns där. I söndagens lopp i Detroit fick Ericsson det till slut att stämma. Känslan när han passerade mållinjen var ett "äntligen", berättar han med ett skratt över telefon från USA.

ANNONS

- Det var en stor lättnad och stor glädje att jag fick till det.

"Nervöst"

Ericsson startade loppet som tolva, men en tidig krock för tre förare gjorde att Ericsson snabbt kunde plocka placeringar. Den aggressiva strategin med tidiga depåstopp, som dessutom var väl utförda, gav resultat.

- Som loppet utvecklade sig så fattade jag väl där någonstans i mitten att vi verkligen hade chans på pallplats. Sedan hände det mycket, med säkerhetsbilar, omstartar och rödflagg, säger han.

Med fem varv kvar kraschade Indycars andre svensk, Felix Rosenqvist, vilket ledde till en sista omstart.

- Det är klart att det var rätt nervöst. Jag kände mig komfortabel med bilen, körningen har känts bra hela dagen. Men runt omstarter så händer oftast grejer, så jag var mer orolig att jag skulle bli påkörd. Men jag gjorde bra omstarter och höll några riktiga storfräsare stången, som (trean) Will Power

ANNONS

Rosenqvist besviken

I helgen kördes två race dagen efter varandra i Detroit. Lördagens lopp gav en 13:e plats för Ericsson i regnet, där Rosenqvist var fyra tiondelar från pallen. Söndagen bjöd på mer gynnsamma förhållanden, men blev en besvikelse för Rosenqvist, som i ett pressmeddelande säger att det var otroligt tråkigt att det slutade som det gjorde:

"Jag är förbannad på mig själv för missen jag gjorde på slutet, men jag vet att jag kommer lära mig av det. Som tur var lyckades Scott ta hem segern. Grattis också till Marcus!"

Marcus Ericsson tror inte att det var den ojämna Belle Isle-banan i sig som passade honom.

- På något sätt känns det som att vi har byggt upp för den här framgången. Det var mer själva dagen. I dag stämde allt, och då kunde vi göra ett bra resultat. Det är jättekul och något vi verkligen kan bygga vidare på.

TT: Hur då?

- Att ta med sig självförtroendet som ett sånt här resultat ger. Det som är kul är att det är mindre än en vecka till nästa race i Texas, så då är det bara på det igen och hålla uppe momentumet och försöka att få till en ny topplacering.

ANNONS

Ovalbana nästa

I Texas väntar ovalbana, Ericssons andra i karriären efter Indy 500.

- Det är klart att det är en stor utmaning, det är fortfarande väldigt nytt för mig att köra på ovalen. Men jag tar med mig mycket positivt från Indianapolis där vi körde senast där jag gjorde en bra träning, kval och race innan jag gjorde mitt misstag. Jag låg stadigt på topp tio innan jag sladdade av, säger Ericsson.

Men först får han fira andraplatsen – från passagerarsätet.

- Jag sitter här med min tränare Alex på väg tillbaka till Indianapolis. Vi sitter i bilen, lyssnar på lite bra musik och har det gött. Alex kör, så jag får sitta bredvid och ta det lugnt. Jag har kört tillräckligt för i dag.

TT

ANNONS