Svenska fans under Sveriges gruppspelsmatch mot Thailand på Allianz Riviera i Nice.
Svenska fans under Sveriges gruppspelsmatch mot Thailand på Allianz Riviera i Nice.

Tv-rekord och publikfest – VM kokar

Svensk publikfest och ännu fler amerikaner. Gruppfinalen mellan Sverige och USA i Le Havre visar en del av varför VM i Frankrike ses som det största genom tiderna för damfotbollen.

ANNONS
|

Minst 2000 blågula supportrar väntas se Sveriges gruppfinal mot USA i Le Havre. Matchen är slutsåld sedan länge vilket innebär runt 25000 åskådare på läktaren.

Det är svårt att dra några slutsatser om huruvida det blir ett nytt publikrekord för damernas VM eller inte, men spelarnas upplevelse av mästerskapet tydlig: VM i Frankrike är större än alla tidigare VM för damer.

- Det har varit betydligt mer folk än tidigare. På vår första match var det väldigt mycket folk (15875). Nu senast var det lite färre (9354), men vi hade väldigt många svenska fans på plats vilket var otroligt roligt. Och nu blir det slutsålt och vi får känna på det. Det kommer att bli jätteroligt, säger Fridolina Rolfö.

ANNONS

Amerikanskorna har redan fått känna på att spela inför en jättepublik, drygt 45000 såg deras match mot Chile i Paris.

- Det var häftigt att få komma från Reims till Paris och se hur mycket engagemang det finns kring det här mästerskapet. Man kan verkligen känna energin och intresset för VM, det betyder jättemycket för damfotbollen, säger USA:s mittback Abby Dahlkemper.

Flera tittarrekord

Tittarrekord för tv slås på löpande band. Frankrikes öppningsmatch sågs av över tio miljoner tv-tittare vilket var rekord för en damfotbollsmatch i landet, och även i Storbritannien sattes det rekord när över sex miljoner såg matchen mellan England och Skottland.

I Sverige var det drygt en miljon som satte på tv:n och såg premiären mot Chile.

Något av en revansch mot de som säger att det inte finns något intresse för damfotboll, menar Olivia Schough.

- Det här är ett stort steg för damfotbollen.

ANNONS

- Men det är fantastiskt att höra att det är folk om tittar, och det känns liksom självklart på något sätt. Alla runt om i min umgängeskrets tittar, det är väldigt poppis och man ser det på sociala medier också, så nog finns det intresse, säger Schough.

Dubbelt så många journalister

Flera av spelarna nämner att det mediala intresset är klart större än tidigare. Inte bara för Sverige utan för andra länder. Enligt SVT är dubbelt så många journalister ackrediterade till årets mästerskap än till det som gick i Kanada för fyra år sedan.

Men också allt runt omkring är på en annan nivå. Spelarna har högre stjärnstatus.

- Det är det största mästerskapet jag har varit med om, och det känner man i allt runt omkring, med media, publik och hur man får bo. Att man får bo på sådana här fina hotell, hela den biten känns ju väldigt maffig och rolig att få vara med om, säger backen Magdalena Eriksson under en pressträff på landslagets femstjärniga hotell i Deauville utanför Le Havre.

ANNONS

- Det är kul att det känns lite lyxigt, det är man inte alltid van vid som damfotbollsspelare. Det är en helhet, det har varit otroligt bra träningsplaner, bra mat och fina hotell. Allt bidrar ju till att man känner sig som ett proffs och jag tycker ändå att sådant spelar in, speciellt bra träningsplaner.

RÄTTAT: I en tidigare version förekom en felaktighet. Rätt är att tittarrekordet för damfotboll i tv i Storbritannien slogs.

Deauville, TT:s utsända

Fakta: Publiksiffror under VM

De fem högsta publiksiffrorna under VM i Frankrike till och med den 18 juni:

USA–Chile: 45594

Frankrike–Sydkorea: 45261

Frankrike–Norge: 34872

Nigeria–Frankrike: 28267

Argentina–Japan: 25055

De fem lägsta:

Sverige–Thailand: 9354

Nya Zeeland–Nederländerna: 10654

Kanada–Kamerun: 10710

Norge–Nigeria: 11058

Nigeria–Sydkorea: 11252

ANNONS