På söndagen debuterar Marcus Ericsson i Indycar. Arkivbild.
På söndagen debuterar Marcus Ericsson i Indycar. Arkivbild.

Förväntansfull Ericsson längtar efter seger

Stolthet och besvikelse. Det är vad Marcus Ericsson känner när han tittar i backspegeln på sin femåriga formel 1-karriär. I helgen inleder han ett nytt kapitel med Indycar – och ser fram emot att få chansen att vinna igen.

ANNONS
|

- Jag är stolt och nöjd över det jag gjorde. Jag jobbade järnet, det var mycket motvind och jag körde i bottenteam i stort sett hela tiden. Då är det tufft och svårt att göra sig själv rättvis, men jag är ändå stolt över det jag gjorde, säger Ericsson.

- Sedan kan jag även känna en viss besvikelse över att jag inte fick chansen att visa vad jag kan i en bra bil. Det är väl det som man grämer sig lite över.

ANNONS

Koppling kvar till F1

Som bäst blev det en åttondeplats i Australiens GP 2015. I fjol placerade han sig på 17:e plats i det totala sammandraget – hans bästa placering i karriären.

Men ändå blev det ingen fortsättning.

Ericsson tror att han hade kunnat ta ännu fler steg som förare om han hade fått visa vad han kunde i ett mer konkurrenskraftigt material. Men vem vet? Kanske dyker den chansen upp så småningom.

- Jag stänger inga dörrar. Jag körde fem år i formel 1 och jag vill inte säga att jag aldrig kommer att köra en formel 1-bil igen. Jag är fortfarande ambassadör och reservförare i Sauber, så jag har ju fortfarande kopplingen till formel 1.

Han fortsätter:

- Jag har sagt att jag vill åka över hit till USA och lyckas bra här. Men det utesluter inte att man kan få chansen i formel 1 igen om några år, eller så är man kvar här i tio år och gör karriär. Jag håller dörrarna öppna men jag har liksom inte klappat igen formel 1-dörren.

ANNONS

Längtar efter seger

När ett kapitel avslutas påbörjas ett annat. För Marcus Ericssons del inleds det på söndag. På Saint Petersburgs 2,9 kilometer långa stadsbana, vackert beläget på Floridas västkust, ska han ta sig runt sina första 110 varv i Indycar.

- Det är en stor omställning från formel 1 till ett nytt land med nya banor och där allt är nytt. Så man måste liksom vara ödmjuk inför det. Men givetvis vill jag inte komma hit och sluta på femtonde plats utan jag vill satsa på att vinna och vara med i toppen, säger han.

Marcus Ericssons blick vittnar om att han är förväntansfull. Han pratar om att han ser fram emot att få tävla mer på ”lika villkor”, då klyftorna mellan teamen inte är lika stora i Indycar som i formel 1.

Men framför allt ser han fram emot chansen att få vinna. Efter år av att tampas i botten syns det att han är upprymd över chansen att återigen få hamna på prispallen.

- Det är väldigt kul nu när jag går in i varje tävlingshelg med en chans att vinna även fast det blir otroligt tufft. Jag har stor respekt för alla de duktiga förarna som är här men chansen finns där, för alla har liksom liknande bilar att jobba med från början. Det är väl det som är det roligaste med Indycar, säger han.

ANNONS

Vinna är något som han inte har gjort sedan GP2-säsongen 2013.

- Jag har stor respekt för alla de duktiga förarna som är här men chansen finns där, för alla har liksom liknande bilar att jobba med från början. Det är väl det som är det roligaste med Indycar.

Saint Petersburg, TT:s utsände

Fakta: Marcus Ericsson

Född: 2 september 1990.

Bor: Indianapolis, Indiana.

Team: Schmidt Peterson Motorsports.

Främsta meriter: Formula BMW UK mästare 2007, Japans Formel 3 Mästare 2009, formel 1 2014–2018, 97 lopp, som bäst åtta i Australiens GP 2015.

Fakta: Indycar 2019

Söndag: Saint Petersburg, Florida.

24 mars: Austin, Texas.

7 april: Birmingham, Alabama.

14 april: Long Beach, Kalifornien.

11 maj: Indianapolis (GP), Indiana.

26 maj: Indianapolis (Indy 500), Indiana (oval).

1 juni: Detroit, Michigan.

2 juni: Detroit, Michigan.

8 juni: Fort Worth, Texas (oval).

23 juni: Elkhart Lake, Wisconsin.

14 juli: Toronto, Ontario, Kanada.

20 juli: Newton, Iowa (oval).

28 juli: Lexington, Ohio.

18 augusti: Pocono, Pennsylvania (oval).

24 augusti: Madison, Illinois (oval).

1 september: Portland, Oregon.

22 september: Laguna Seca, Kalifornien.

Källa: indycar.com.

ANNONS