Mercedesföraren Lewis Hamilton, till höger, tillsammans med stallkamraten Valtteri Bottas efter dagens kvalificering i Suzuka, Japan.
Mercedesföraren Lewis Hamilton, till höger, tillsammans med stallkamraten Valtteri Bottas efter dagens kvalificering i Suzuka, Japan.

Hamilton på pole position i Suzuka

Otillåtna byten av motordetaljer stökade till startordningen inför söndagens GP på Suzukabanan. För Lewis Hamilton spelade det ingen som helst roll. Britten var överlägsen i kvalet.

ANNONS
|

Lewis Hamilton startar från pole position i Japans Grand Prix i Suzuka. Hamilton dominerade kvalet, slog Michael Schumachers banrekord från 2006, och var mäkta nöjd med dagens körning.

- Otroligt! Det har varit en väldigt bra dag. Varje varv var fantastiskt, säger Lewis Hamilton, som tog sin 71:a pole position, till BBC.

Det var dock hans första på tio försök på den klassiska Suzukabanan.

Alonso startar sist

Totalledaren Hamilton får sällskap i första startled av jagande Ferrariföraren Sebastian Vettel som slutade trea. Även om Hamiltons stallkamrat Valtteri Bottas var näst snabbast i kvalet så straffades han med att "bara" få starta i sjunde startposition på söndag, efter ett oplanerat växellådebyte.

ANNONS

Just straff efter motordetaljsbyten gav en hel del omkastningar även i andra delar av startfältet. McLarens spanske stjärna Fernando Alonso tog sig in på tionde plats i kvalet, men flyttas ner rejält i startordningen på söndag – närmare bestämt hela vägen till tionde och sista startled.

Någon som kunde tacka för det var Marcus Ericsson. Svensken hade 19:e och näst sämsta tid i kvalet, med endast Sauberstallkamraten Pascal Wehrlein bakom sig. På grund av straffade kollegor får dock Ericsson trots den svaga kvaltiden starta i åttonde startled tillsammans med Williamsföraren Lance Stroll.

Svensk favoritbana

Trots allt var svensken nöjd med sin kvalinsats, där han fick till två varv innan han fick bryta på grund av regn.

- Jag tycker jag gjorde två riktigt bra varv och det var synd att vi inte fick göra ett sista försök, säger Ericsson till Viasat om sitt kval.

Att köra på just Suzukabanan är annars en ynnest varje gång för svensken.

- Det är en bana som är lite mer "old school" med små marginaler. Det går väldigt fort och marginalerna till att göra misstag är väldigt små. Lite mer som det var förr i tiden. Men jag tycker det är kul. Det är min favoritbana på kalendern.

ANNONS
TT
ANNONS