Många i den svenska OS-truppen delar med sig av sina erfarenheter i sociala medier. Populärast är plattformen Instagram, där fansen kan följa sina idoler i bild- och videoformat.
Längdskidåkaren och färska guldmedaljören Charlotte Kalla förekommer år efter år på listan över landets mest omskrivna idrottare och är igenkänd överallt – men på Instagram finns det hetare OS-svenskar.
Kalla har nära 170000 följare men det räcker "bara" till tredje plats på topplistan. Före sig har skidstjärnan de båda slopestyle-åkarna Henrik Harlaut och Jesper Tjäder.
Duon har över 200000 följare, med Tjäder en skidspets före.
- Det hade jag ingen aning om. Kul, säger han.
Vill skapa wow-effekt
Tjäders omtanke om nätsupportrarna hjälper honom till framgångar även i skidbackarna.
Nya trick imponerar inte bara på följarna utan även på slopestyle-domarna. För att fylla Instagram-kontot med meningsfullt innehåll töjer Tjäder på gränserna i hopp och rail-kombinationer.
- Det är verkligen så. "Nu har jag inte lagt ut något på ett tag. Kanske ska hitta på något sjukt för att få ihop några klipp". Det är också det som är kul med skidåkningen, att lära sig nya grejer. Det är det vi försöker göra varje dag, säger Tjäder.
Slopestylestjärnan har med sig en uppsättning nya trick till Sydkorea, en förutsättning för att lyckas.
- Det tror jag är ganska viktigt. Att ha nya grejer, så att domarna ska få en wow-effekt: "Oj, det där visste jag inte".
Vill inte visa allt
Tjäder säger att han ser Instagram delvis som ett medel för att sprida sporten och som ett marknadsföringsverktyg men att han främst lägger ut videor och bilder för sitt nöjes skull.
Han började tidigt men är till skillnad från andra populära sociala medier-aktörer försiktig med vad han låter följarna se.
- Jag har jag växt upp med att göra det här och har väl byggt upp någon form av fanbase. Förut lade jag ut bilder varje dag men nu har jag blivit lite mer noggrann. Jag vill inte visa allt. Jag kör inte så mycket personligt. Jag är skidåkaren Jesper, inte personen Jesper.
Fansen verkar nöjda. Och de ska få sitt lystmäte från Pyeongchang också, trots de snåriga reglerna om vad som är tillåtet att förmedla.
- Jag har läst på noga så jag tror att jag har koll. Jag ska försöka hålla god uppdatering och försöka visa folk hur det ser ut på ett OS. Det kan nog vara intressant, säger Jesper Tjäder.
Fakta: OS-stjärnor på Instagram
Uppdaterat 2018-02-12
Sverigetoppen
1) Jesper Tjäder, freeskiing, 205000 följare
2) Henrik Harlaut, freeskiing, 201000
3) Charlotte Kalla, längdskidor, 169000
4) Frida Hansdotter, alpint, 84500
5) Stina Nilsson, längdskidor, 69000
6) Anna Haag, längdskidor, 68200
7) Marcus Hellner, längdskidor, 64000
8) Mattias Hargin, alpint, 59000
9) Oscar Wester, freeskiing, 39000
10) Rasmus Dahlin, ishockey, 34000
11) Emma Dahlström, freeskiing, 34000
12) André Myhrer, alpint, 32000
13) Calle Halfvarsson, längdskidor, 24000
14) Måns Hedberg, snowboard, 24000
15) Viktor Stålberg, ishockey, 23000
Ett internationellt axplock:
Lindsey Vonn, USA, alpint, 1,3 miljoner
Shaun White, USA, snowboard, 952000
Mark McMorris, Kanada, snowboard, 720000
Chloe Kim, USA, snowboard, 563000
Jamie Anderson, USA, snowboard, 492000
Mikaela Shiffrin, USA, alpint, 481000
Marcel Hirscher, Österrike, alpint, 438000
Aksel Lund Svindal, Norge, alpint, 430000
Silje Norendal, Norge, snowboard, 347000
Jevgenia Medvedeva, OAR, konståkning, 326000
Martin Fourcade, Frankrike, skidskytte, 305000
Johannes Høstflot Klæbo, Norge, längdskidor, 179000
Kamil Stoch, Polen, backhoppning, 166000
Pita Taufatofua, Tonga, längdskidor, 166000
Ilja Kovaltjuk, OAR, ishockey, 124000
Sven Kramer, Nederländerna, skridsko, 124000
Kaisa Mäkäräinen, Finland, skidskytte, 120000
Marit Bjørgen, Norge, längdskidor, 118000
Fakta: OS-regler för sociala medier
Internationella olympiska kommittén IOK har förstått värdet av sociala medier och "uppmuntrar" OS-deltagarna att dela erfarenheterna i Pyeongchang med familj, vänner och supportrar – men det finns regler att hålla sig till.
Generella principer: Inläggen får inte innehålla politisk, religiös eller rasistisk propaganda. De får inte var diskriminerande, kränkande, hatiska eller anstötliga och får inte användas i kommersiella syften.
Så länge OS-deltagarna följer de generella principerna och använder ickeprofessionell utrustning får de fritt sprida stillbilder på sociala medier. Rörliga bilder och ljudupptagningar från allmänna områden är tillåtna. Utan IOK:s uttryckliga godkännande tillåts inte videor eller ljudupptagningar från tävlingsarenorna eller andra områden för vilka det krävs ackreditering.
Källa: IOK:s riktlinjer för sociala och digitala medier för personer med ackreditering till OS i Pyeongchang