Jerker Axelsson, SMK Trollhättan, blev svensk mästare i rally 2014 och 2015 och är fortfarande ett stort namn inom sporten i Sverige.
Om alla pusselbitar skulle falla på plats, vill säga.
– Det är många faktorer som påverkar – pengar, en konkurrenskraftig bil, bra människor att omge sig med, med mera, säger han.
När Jerker kommit i mål 2022 som fyra i Västrallyt sa han till undertecknad på frågan “om det blir en satsning, kan du vara med och fightas om guldet då”?
– Ja, om allt stämmer och vi kan förbereda oss på bästa sätt.
Den motorintresserade vet berätta att så inte blev fallet.
– För att kunna göra en riktig SM-satsning krävs som sagt att ha rätt människor omkring sig. Jag hade behövt tre duktiga mekaniker för att kunna konkurrera men av olika anledningar blev det inte så.
Resultatet blev att Jerker Axelsson tvingades skrinlägga planerna på en storskalig satsning.
– Jag tappade både glädje och energi, säger han.
Är du deppad över att satsningen gick i stöpet?
– Nej, jag är inte särskilt besviken, säger Jerker, för att i nästa andetag öppna upp för en annan typ av satsning:
– Jag skulle kunna göra det i en lägre klass där det räcker med en som mekar och där det krävs mindre pengar och förberedelser inför tävlingarna.
Med det sagt öppnar alltså Jerker Axelsson på nytt för någon form av satsning nästa år, eller nästa.
– Jag är ju fortfarande väldigt sugen på att köra rally …
Nu får han istället nöja sig med att köra säkerhetsbilen under Västrallyt 2024 som pågår fredag-lördag i trakterna av Trollhättan med SMK Trollhättan och Älvbygdens MK som arrangörer.
– Vi har kört igenom sträckorna i dag för att kontrollera så att inget farligt finns efter vägen. Under själva rallyt går vi ut 20 minuter före första startande för att se så att det inte finns något som är till fara för såväl publik som förare.
Jerker Axelsson ser det här uppdraget som synnerligen viktigt och hedrande:
– Det är skönt att få vara en del av SMK Trollhättan och allt detta, säger Jerker som alltjämt innehar rekordet på Kabelvägen, riktning mot Grästorp.
Han har kört sträckan på smått otroliga 5.07,2, en tid som för en vanlig bilist framstår som ett mission impossible att uppnå.