Tre vanligaste felen vi gör med gräsklipparen

Med hösten i full rulle och vintern vankandes runt hörnet närmar vi oss den sista gräsklippningen för året. Men sen då? Anders Kangas från Utegolv i Trollhättan guidar oss rätt.

|

I verkstaden inne hos Utegolv jobbar Anders Kangas för fullt med service på diverse maskiner inför vinterförvaringen.

–Det bästa är absolut att göra service på sin maskin nu. Det många inte vet är hur mycket grässyra faktiskt fräter på en maskin om den får stå hela vintern. Dessutom är det ju skönt att ha allt i ordning när man väl plockar fram den till våren.

Anders Kangas är småmaskinsmekaniker och spenderar dagarna inne i serviceverkstaden på Utegolv i Trollhättan. Förutom de traditionella ”gåbakom”-maskinerna gör han även service på motorsågar, åkgräsklippare och robotgräsklippare.

– Det handlar mycket om en felsökningsprocess. Tar vi in en maskin börjar vi med att kolla oljenivåerna, för att vara säkra på att inte starta en motor som är tom. Sen försöker vi provstarta den och lite beroende på om den går igång och hur den låter tar vi felsökningen vidare och ser över allt annat. Det kan handla om att någon använt fel bränsle, att det finns smuts och partiklar i luftfiltret, eller att man behöver byta tändstift. Ibland blir det större ingrepp om vi behöver byta en förgasare eller liknande.

De flesta är generellt inte så bra på att ta hand om våra maskiner, berättar Anders som förklarar hur han sett allt möjligt under sina år som reparatör. Allt från att ha hällt vatten i bensintanken till förgasare fyllda till bredden med olja efter att någon lagt maskinen på sidan utan att vara försiktig.

– Ja, det är bara ett av många fel många gör. Man lägger maskinen på sidan utan att tänka på att alltid ha tändstiftet uppåt. Då kan man få en riktigt svårstartad maskin om man har otur.

Tre vanligaste felen vi gör med våra gräsklippare

Tankar fel bränsle.

– Har man tankat fel så handlar det om att tömma maskinen på bränsle och få dränerat allting, även i förgasaren. Det är inte ovanligt att man har flera olika dunkar med bränsle hemma i förrådet och så kanske man råkar ta fel till sin gräsklippare och råkar använda den som är tänkt till motorsågen eller liknande. Då kan det ställa till det. Jag rekommenderar alltid att köra på god kvalité. Att tanka med alkylatbensin är riktigt bra eftersom det inte innehåller ämnen som drar åt sig fukt på samma sätt som bensin från macken kan göra.

Glömmer kolla oljan.

– Det är väldigt vanligt att vi får in maskiner till verkstaden som har för dåliga oljenivåer. Då kan motorn skära och i värsta fall gå sönder rejält. Ibland så illa att det blir billigare att köpa nytt än att reparera. Därför är mitt tips att alltid se till att hålla koll på oljan. Kolla att nivån alltid ligger mellan min och max på stickan. Se till att varken ha för lite eller för mycket.

Lägger gräsklipparen på sidan.

– Detta är också mycket vanligare än folk tror. Lägger man en maskin ner så finns det en risk att man fyller förgasaren med olja. Då kan inte maskinen starta längre innan man tömt och gjort rent förgasaren. Det är inte ovanligt att det händer när man ska kolla knivarna under. Så tänk på att alltid se till att ha maskinen på ett sådant sätt att tändstiftet står uppåt. För att vara säker, lägg alltid handtaget i marken så blir det inte fel.

Sist då – hur ska man tänka med knivarna på sin maskin?

– Ofta är det så att man kanske råkar göra det slöare än innan. Det är ett måste att ta loss knivarna när man ska slipa dem, men när man väl gjort det så går det bra med en fil eller vinkelslip. Det är viktigt att kolla ofta, för har man kört för länge med knivarna så kan man få en obalans och då kan det leda till att man förstör motorn i stället.