Monument i nya kläder

I 100 år har den stått där, högt över älvfåran och Olidans kraftstation. Genom åren har den lyft många tusentals ton. Nu får bockkranen sin forna glans tillbaka. Se fler bilder än de som fick plats i papperstidningen här på ttela.se.

ANNONS
|

Som mest lyfte kranen i början av sin levnad, runt 1907-1908. Då var den en viktig kugge i byggandet av Sveriges första vattenkraftverk, Olidan.

Med hjälp av bockkranen hissades delar till turbiner och generatorer ned till kraftverksbygget, 40 meter ner.

Materialet kom på järnväg. Rälsen gick ända ut på kranen, där delarna lossades, lyftes ner och lastades på järnvägsvagnar som körde in i Olidans maskinhall.

När kraftverket invigdes 1910 hade det fyra aggregat. En enda verkstad hann inte med ett så stort jobb. Därför kom varannan turbin från Nydqvist & Holm (Nohab) och varannan från Kristinehamns Mekaniska verkstad. Generatorerna levererades av Asea.

ANNONS

- Bara rotorn till en generator väger 40 ton. Men kranen var överdimensionerad och klarar säkert dubbelt så mycket, berättar Christer Götesson, ansvarig för Vattenfalls besöksverksamhet i Göta älv.

Bockkranen användes ända fram till början av 1980-talet, sedan breddades vägen så att trailers kan ta sig ner till kraftverket för att hämta och lämna stora delar.

Att bockkranen nu renoveras har att göra med att den ingår i byggnadsminnesförklaringen av Olidan.

För några år sedan började Vattenfall Vattenkraft en upprustning av alla kraftverksbyggnader, från Lilla Edet i söder till Sitasjaure i norr.

Olidans kraftverk och turbinintag har fått granitfasaderna lagade, nya tak, ny puts och färg både in- och utvändigt. Allt med tidsenliga material.

De sex aggregat som är i drift ska också renoveras, ett i taget.

Men nu är det alltså bockkranen som pysslas om.

- Vi har varit i gång några månader, byggt ställningar, tvättat av och blästrat stålet. Snart börjar vi måla, och det tar nog lika lång tid till, berättar Ole Jensen, rostskyddsmålare på Fyra Ess.

Först görs fyra strykningar för hand, för att komma upp i rätt tjocklek. Sedan sprutmålas hela stålkonstruktionen.

- Kranen har nog varit svart i början. Men vi vet inte än om den blir svart eller grön, säger Ole Jensen.

ANNONS

Räls och vändskivor runt bockkranen finns kvar än i dag, förutom biten över Åkersbergsvägen.

- Det var en sopbil som körde in i den lilla järnvägsbron för några år sedan. Då revs den, och det var på sätt och vis bra för nu kan turistbussarna köra ända ner till slussarna, berättar Christer Götesson.

ANNONS