Här byggs broar mellan skolbarn och studenter

I höstas matchades 15 studenter från Högskolan Väst ihop med skolever från Kronan. Idag träffas de en gång i veckan och gör aktiviteter tillsammans. Poängen är att skapa möten mellan människor och inspirera till framtida studier. Nu är projektet nominerat till TTELA:s integrationspris.

ANNONS
|

– Om man inte håller på med någon idrott eller så, har man kanske inte så mycket att göra på fritiden och det är tråkigt, säger Rujyar Abid.

Han går i femman på Kronan och tillsammans med klasskompisen Ayah Elnaffr och Arianna Maxharraj som går i tvåan, är de några av de elever som sedan i början av hösten har haft en mentor från Högskolan Väst. De har träffat sina mentorer en gång i veckan och hittat på roliga grejer att göra.

– Vi har bowlat, åkt skridskor och grillat på Hunneberg med de andra mentorerna och eleverna, säger Rujyar.

ANNONS

Få tillgång till hela staden

I höstas startade mentorsprojektet Näktergalen i Trollhättan. Det har sitt ursprung i Malmö där projektet sjösattes i slutet av 90-talet och idag finns det på flera orter i landet. I Trollhättan är det ett samarbete mellan Kronans skola och Högskolan Väst. Högskolestudenter och elever i årskurs 2–6 (med vårdnadshavares godkännande) har fått anmäla sig till att delta och därefter har varje student matchats ihop med en eller ett par elever. Under två terminer träffas mentorer och elever regelbundet och gör olika vardagliga aktiviteter tillsammans.

Enligt Linda Forssén, rektor för F-6 på Kronan, bygger idén på två delar.

– För barnen handlar det dels om att få tillgång till hela sin stad. Många av våra elever rör sig sällan i andra delar av staden, men med mentorerna kan de hitta på aktiviteter och upptäcka nya områden. Den andra delen handlar om att få en inblick i högre studier och utbildning. Det bygger på ett interkulturellt förhållningssätt och att man är nyfiken på att träffa andra med olika bakgrunder.

Handledning för studenterna

För Högskolan Väst vill man med satsningen verka för breddad rekrytering och överbrygga sociala och etniska skillnader i samhället. Studenterna får under mentorstiden handledning och utbildning, och tanken är att de ska kunna bli en extra vuxen förebild för barnen.

ANNONS

Malin Rydstedt och Linnea Mikkelsen är två av årets mentorer. Till vardags pluggar de socialpedagogik och socialpsykiatrisk vård. Båda vittnar om att mentorskapet och att lära känna barnen har varit utvecklande för dem själva.

– Det känns meningsfullt för mig att få vara en del av ett barns fritid. Från min sida är det en liten insats som kan ha stor betydelse och vi lär oss enormt mycket av varandra, säger Linnea.

– Det är viktigt att få insyn i varandras världar. Jag lär mig saker hela tiden av barnen, säger Malin.

Projektet ska utökas

Projektet finansieras av Trollhättans stad och Länsförsäkringar Älvsborg. Kronan är alltså första skolan i Trollhättan som deltar men planen är att fler skolor ska ansluta så småningom. I februari börjar rekrytering av nya mentorer och Linda Forssén hoppas att ännu fler studenter nappar. När det gäller skolelever är intresset redan stort.

– Vi brukar säga till våra elever att på Kronan får du vara den du är och bli vad du vill. Att lära känna en student kan inspirera till nya mål, säger Linda Forssén.

Eleven Rujyar Abid har sin framtidsplan klar för sig:

– Jag vill bli doktor för att rädda liv och bota folk med cancer.

ANNONS
ANNONS