SVT Nyheter Väst har begärt ut felrapporter gällande trygghetslarmen i en rad svenska kommuner, däribland Trollhättan. Granskningen visar att företaget Tunstall, som ansvarar för trygghetslarmen, har haft stora problem.
I Trollhättan ska Tunstall kontakta alla som inte använt sitt larm på 30 dagar för att se till att allt är som det ska. Men ifjol missades detta ”på ett stort antal brukare under 1 års tid”, vilket framgår i en felrapport från socialkontoret som SVT Nyheter Väst tagit del av. Detta ledde till att en brukare ”låg avliden i sin bostad i 3 månader”.
– Det är oerhört tragiskt, vi blev förskräckta, säger enhetschefen Maria Berntsson till SVT Nyheter Väst.
Tunstalls vd Johan Lenander säger till SVT att det som skedde i Trollhättan är ”jätteledsamt och olyckligt” och uppger att företaget haft en ”dialog” med kommunen om vad som hänt. Det tillbakavisas av kommunen.
– Den dialogen kan jag inte hitta att vi har om detta händelseförloppet. Vi har en dialog utifrån att de har bytt sin kundportal, men inte utifrån detta, säger man från kommunen till SVT Nyheter Väst.
Enligt Tunstall ska både problemen med kontrollsamtalen och höstens förseningar vara åtgärdade idag och allt ska fungera.
– Det är jätteolyckligt det som skett. Vi arbetar stenhårt med hög bemanning för att säkerställa hela larmkedjan, att det är en trygg och bra tjänst för våra äldre och kroniskt sjuka, säger Johan Lenander, vd för Tunstall till SVT.