Den döde mannen hade sedan 2008 vårdats på ett par olika sjukhus i Västsverige, däribland Sahlgrenska. Ett halvår efter hans bortgång skickas ett brev från Sahlgrenska till mannens gamla brevlåda. Personen som numera bor i mannens lägenhet kontaktade de anhöriga, som blev mycket upprörda av incidenten.
– Det stod att man beklagade att de inte kunde ta emot honom efter en remiss eftersom de hade så mycket att göra. Det var som ett knivhugg i ryggen, säger mannens pappa i en intervju med GT.
Från sjukhusets sida förklaras utskicket med att någon ur personal missat att kontrollera mannens uppgifter i ett datasystem. Enligt rutinen ska remissutskick i pappersform alltid kombineras med en sökning i datasystemet, där det framgår om patienten lever eller ej. En interninredning har tillsatts för att ta reda på exakt var rutinen brast. Ledningen för Sahlgrenska hoppas att liknande fall kan förhindras från och med i höst, då sjukhusets remissystem blir heldigitalt.