Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Jörgen Scherdin och Lars-Olof Wennergrens lyfter på en av de plåtar som bildar bilen, UNO 001. Hela bilen är byggd i plåtmoduler.

Unik bil hittade till Halvorstorp

För 30 år sedan läste Lars-Olof Wennergren om projektbilen UNO 001 i tidningen Bilsport. – Jag minns när jag köpte tidningen i kiosken här borta. I dag står bilen i hans garage i Halvorstorp.

Det började med ett projekt för 3 miljoner kronor som höll på under tre år i slutet av 1980-talet. En ny svensk sportbil skulle byggas i Linköping och det fanns flera starka finansiärer.

Lars-Olof Wennergren visar upp två reportage i tidningarna Bilsport respektive Teknikens värld.
Då fanns UNO 001 färdig för provkörning, men det fungerade inte riktigt som det var tänkt.
Sedan dröjde det många år.

Lars-Olof Wennergrens kollega, Jörgen Scherdin, hittade bilen på Blocket. För 30 000 kronor blev den hans.
– Jag tyckte synd om bilen, inte om Jörgen, säger Lars-Olof och ler.
Efter ett tag transporterades bilen över till hans garage och han köpte även in sig i halva projektet.

För det har mer handlat om ett projekt än att skruva ihop en bil för de båda lärarna på Nils Eriksonsgymnasiets fordonsprogram.
– Nog är eleverna intresserade och frågar hur det går, säger Jörgen Scherdin.
Målet är att få bilen regisserad och godkänd hos bilprovningen. Ett nytt elsystem har dragits och bilen har försetts med säkerhetsbälten och annan utrustning.

Bilen bygger på moduler som enligt en reklamfilm från 1988 kan plockas ihop på två timmar.
– Det tar lite längre tid, konstaterar Lars-Olof Wennergren.
Bilen består av en stabil rörram och delarna är av plåt.

Mannen bakom projektet, Uno Johansson, var också en plåtslagare och uppfinnare och har en hel del projekt på sitt samvete.
De flesta mer lyckade än UNO 001.
En hel del i bilen är från Saab. Bland annat motorn, som sitter bak. Att få ordning på växlarna har inte varit lätt.

Om någon ska få UNO 001 godkänd samt körbar så är det nog de två fordonslärarna. För ett år sedan började de plocka ned bilen. Den 3 juni hade de hoppats på att kunna köra bilen till Slusskaféet.
Nu kommer man inte att lyckas med det målet. Det tar tid att få bilen godkänd hos transportstyrelsen samt bilbesiktningen.
– Den kommer inte att vara besiktigad och körbar i juni men vi kan kanske köra ned den på en kärra, säger Lars-Olof Wennergren.

Hur mycket tid och pengar de lagt ned på bilen vill de helst inte tala om.
– Det är klart att när den står här i mitt garage så går det inte en dag utan att man är där och tittar, funderar och skruvar lite, säger Lars-Olof Wennergren.