Vladimir Antonov – ingen vanlig bankman

Han har varit i svenska mediers blickfång alltsedan Spykers köp av Saab. Då fick han lämna den affär han varit med och förberett. Nu hoppas han på grönt ljus. TTELA kan presentera Vladimir Antonov, den aningen blyge 35-årige ägaren av ett alltmer globalt miljardimperium som har intressen i allt från banker i Schweiz till telekombolag, spårvagnstillverkare och medier i Ryssland och Baltikum.

ANNONS
|

20 juni 1975 fick den 24-årige forskaren och ingenjören Alexander Antonov en son, som enligt rysk sed fick mellannamnet efter sin far: Vladimir Alexandrovitj Antonov. Det saknades inte begåvning i familjen – Alexanders pappa och Vladimirs farfar var en av grundarna av Sovjets atomvapenprogram. Även Alexander hamnade inom detta fält. Som ingenjör arbetade han på anläggningar där man anrikade uran och nådde innan Sovjets sönderfall en position som en av chefsingenjörerna på en anläggning i Tjkalovsk i norra Tadzjikistan. Där hade verksamheten, när den var som störst, hade 30 000 anställda.

Flyttade till Moskva

I denna Sovjetrepublik, som gränsar till Kina och Afghanistan, växte också Vladimir upp. Men med Sovjetväldets upplösning och den påföljande självständigheten var det svårt för etniska ryssar att leva och verka i ett land som blev tilltagande nationalistiskt och där majoritetsfolket utgjordes av det persisktalande folket tadzjiker.

ANNONS

Men redan innan pappa Alexander lämnade landet hade den 17-årige sonen Vladimir begett sig till Moskva, med inriktningen att följa i sina fäders spår och påbörjade en ingenjörsutbildning vid ett prestigefullt universitet i Moskva. Men snart insåg han att hans håg stod till ett annat område: ekonomi och bankverksamhet. Det ändrade valet av yrkesinriktning motiverade han själv med att det fanns ett större behov av bankmän än ingenjörer i Ryssland efter Sovjets fall. Och de valet skulle visa sig mycket lyckat.

1993 påbörjade han ekonomutbildningen i Moskva och blev färdig civilekonom 2008, 23 år gammal. Men redan innan dess hade han gett sig ut i det yrkesliv som skulle erbjuda en snabb väg upp för begåvade personer med känsla för affärer i en starkt expansiv ekonomi. Värt att notera är att den första bil han köpte, 19 år gammal, var en Saab 9000. Intresset för bilar hade funnits där länge, bland annat tog det sig uttryck i att han samlade på modellbilar. Detta bilintresse skulle många år senare komma att bli en helt avgörande fråga för det bilföretag som har sitt säte i Trollhättan, 235 mil från den plats den unge Antonov köpt den första bilen av detta märke.

Köpte bank

ANNONS

Starten på det affärsimperium som i skivande stund har tillgångar på minst 44 miljarder kronor togs när Antonov i 22-23-årsåldern tjänade ihop en rejäl summa pengar efter lyckade placeringar som finanschef med inriktning mot företag inom Moskvabanken Lefko. Med hjälp av pengarna, och eventuellt även med pappas medel och kontakter i den akademiska världen, kunde han förvärva en bank, Akademkhimbank, som ägdes av universitet men som var på fallrepet under den ryska bankkrisen 1998 till en mycket billig peng. Det som skulle bli en framgångsrik affärsmodell fick sitt första uttryck här: Vladimir Antonov även med hjälp av sin pappa förvärvar en bank, eller ett företag, som var lågt värderad och på fallrepet och får den på fötter igen, bland annat genom kompetent styrelse, internkontrollsystem och it-system.

Här kan man också spåra en av de saker som lagts Vladimir och Alexander Antonov till last: en person som inte hörde till banken, men som haft affärer med Akademkhimbank blev skjuten och ryska medier skrev om att denna bank och flera andra kunde vara skumma. Det fanns dock inga anklagelser mot Antonovs från polis eller åklagare. Men det finns källor i en av granskningarna av händelsen som visat att korrupta myndighetspersoner kan ha haft intresse av att sprida sådana rykten för egen vinnings skull.

ANNONS

Bor i England

2003 togs sedan ett stort steg mot det imperium Vladimir Antonov nu kontrollerar: ryska Conversbank befann sig i blåsväder efter en ägarstrid och Antonov som inte hörde till någon av lägren kunde förvärva den då lågt värderade banken. Samma år köpte Antonov den litauiska banken Snoras, efter att banken råkat i vanrykte genom en koppling till pengatvätt. Att Antonov fick köpa banken var för att litauiska myndigheter ville ha en ägare som kunde få verksamheten på fötter igen.

Och efter detta har hjulen snurrat mycket fort i Antonovs imperium, som kontrolleras från England där han nu bor med familjen. Och därifrån har han fortsatt bygga upp det företagsimperium som snart även kan ha Saab som en tillgång i portföljen. De företag som kontrolleras av holdingbolaget Convers Group handlar inte bara om bank- och finansinstitut som Snoras i Litauen, Conversbank i Ukraina, Prince Tower i England, Banco Transatlantico i Panama eller Mulitasset i Schweiz.

Familjekär

Inom transportsektorn märks Baltic Aviation Systems som äger lettiska flygbolaget AirBaltic. Och här finns också en av de största ryska tillverkarna av telekomnät, Svyazstroy. Och Antonov är genom sin företagsgrupp i hög grad en ägare av medier: lettiska dagstidningen Telegraf, litauiska Lietuvos Rytas och ryska affärstidningen Odnako hör hit. Och inom fordonsbranschen äger Convers Group redan företagen Spyker, Zagato som tillverkar lyxbilar och brittiska CPP. Och när det gäller sport är Antonov mycket aktiv genom Convers Sports Initiatives.

ANNONS

Nyligen har man öppnat snabblåneinstitutet Convers Money i Storbritannien och DBG Convers i samma land som är specialiserade på ”appar” till mobiltelefoner och sociala medier. Inte dåligt av en 35-åring som av folk i hans närhet beskrivs som vänlig, artig, lite blyg, samt familjekär.

Källor: Rapporten Project Etna IV av Kroll, rapporten om Convers Group av Ipsa International, en större internetresearch, muntliga källor och ett inslag från SVT.

Genom i synnerhet Convers Sport Initiative sponsrar eller deläger Vladimir Antonov bland annat följande verksamheter:

• Spartak Moskva (ishockeylag)

• Lietuvos Rytas (basketlag)

• PowerPlay Golf (golfturnering med Saab som sponsor...)

• Polo World Series (hästpoloturnering)

• Ferrari Team Russia (racerteam)

• Spyker Squadron (racerteam)

• Clipper Round the World (seglingstävling)

• Fia World Rally Championship (rallytävling)

Dessutom planerar att köpa ett bättre engelskt fotbollslag – till exempel Portsmouth FC som är i nöd.

Värde: minst 44 miljarder kronor

Snoras, bank (Litauen), Finasta, investmentbank (Litauen), Latvijas Krajbanka, bank (Lettland), Conversbank, bank (Ukraina), Convers Money, låneinstitut (Storbritannien), Pension Bank, pensionsfond (Storbritannien), Prince Tower, bolåneinstitut (Storbritannien), Multiasset, bank (Schweiz), Banco Transatlantico, bank (Panama), Banco Transatlantico Dominica, bank (Samväldet Dominika), Lietuvos Ryas, dagstidning och tv (Litauen), Radio 101, radiostation (Lettland), Odnako, affärstidning (Ryssland), Telegraf, dagstidning (Lettland), CW Capital, konsulttjänster (Kina), DBG Convers, mobiltjänster (Storbritannien), Svyazstroy, telekombolag (Ryssland), Antilles Group/West Indies Power, energibolag (Nederländska Antillerna), RVR, spårvagnstillverkare (Lettland), Zagato, lyxbilskonsult (Italien), Spyker, lyxbilar (Storbritannien/Holland), Coventry Protype Panels (CPP), konceptbilar (Storbritannien) och Baltic Aviation Systems/Air Baltic (Lettland).

ANNONS