Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/7

Här skapas Nevs nya bilmodeller

Väggarna är fyllda med uppsatta papperslappar. I detta rum träffas Nevs projektteam varje vecka och går igenom så att allt med projekten går som planerat och följer tidsplanen.

– Jag och projektteamet spenderar väldigt mycket tid här. Varje vecka uppdateras de papper som sitter uppe på väggarna runt omkring oss, säger Frank Smit.
Han berättar att i princip så är hela företaget involverade i de olika projekten, men det finns ett kärnteam bestående av åtta personer med olika ansvarsområden.


– De i sin tur har tillgång till ett större antal ingenjörer som arbetar med projekten.
Även i Kina arbetar närmare 80 personer parallellt, med att bygga upp en helt ny organisation. Här håller även bilfabriken på att byggas där Nevs första elbil ska monteras.
När vi senare får besöka ljudlabbet och testbanan, så är det just den bil som bygger på Saab 9-3, som visas upp. Allt annat är väldigt hemligt.
– Vi kan visa er tre av fyra rum, säger Patrik Torehov som arbetar på ljudlabbet.
Här testas bland annat olika komponenter noga, för att minimera olika missljud. Vad som finns i det fjärde rummet kan vi bara gissa, men det är inte otroligt att det är en ny bil som bygger på någon av de tre skisser som vd Mattias Bergman visade upp strax före jul. Detta är framtidens bilar som ska tillverkas även på Stallbacka.

LÄS OCKSÅ: Nevs satsar på eget - skippar Saab

Ovanför dörren in till rummet med alla lappar och där projektet styrs ifrån, finns en klocka som räknar ned. Time Remaining står det och vid tidningens besök återstår det 334 dagar, 21 timmar, 55 minuter samt 34,3 sekund. Detta är troligen den dag då första bilen ska rulla av bandet i Kina.
– Det blir under andra halvan av 2017, svarar Frank Smit när han får frågan under intervjun. Mer exakt vill han inte vara.

Arbetet som pågår nu är att prova ut och testa den tredje generationen av elbilen.
– Vi håller på med ett nytt batteri och en ny elmotor. Alla nya komponenter sitter inte i alla bilarna som finns ute på testkörning, säger Frank Smit.
Ett tiotal ska finnas i Kina. I Trollhättan finns ett 30-tal, för antingen livslängdsprov eller utvecklingsprov i olika stadier.
– Projektet är komplext. Vi började med ett tomt papper och det är mycket nytt, även om bilen påminner om den Saab 9-3 som kom 2002.


Dessa bilar har förbränningsmotorer men nu är det el som gäller. Någon lansering utanför Kina av första modellen är inte aktuell. För att klara av de nya hårda kraven för den kinesiska marknaden handlar det inte bara om krocktester och liknande. Ett stort antal målade karosser ska levereras från Trollhättan, enligt vad företaget tidigare har berättat.
Om dessa ska skeppas med båt eller transporteras via järnväg är ännu inte beslutat. För någon dag sedan provkördes spåren inne på fabriksområdet med ett tåg.


– Via Transsibiriska järnvägen går det fortare än med båt. Sedan vet man inte när fabriken i Kina blir helt färdig och även karosser kan tillverkas där.
Vid tillverkningen av de än så länge hemliga bilmodellerna, som vi endast har sett på skisser, så ska det finnas två likvärdiga fullständiga fabriker. Att de första karosserna ska tillverkas i Trollhättan beror även på att det borgar för en god kvalitet. Karosserna är avgörande för bilarnas säkerhet och utgör grunden för allt annat som ska monteras.


Inne i ljudlabbet fortsätter testen med en bil byggd på den nya karossen, där batterierna ska ligga under bilen. Ute på testbanan möter vi Björn Askhem. Han är ansvarig för provplaneringen där för tillfället fyra elbilar testas.
– Det blir en hel del här på provbanan, vi vill ju inte vara ute på vägarna och visa upp för mycket.
Två tysta varv senare, där endast ljudbruset hörs, avslutar vi besöket på Nevs för denna gång. Det lär bli fler besök framöver.