NOMINERAD. Hülya Basaran, som har sina rötter i Turkiet har i många år jobbat med språkutveckling för nyanlända. Nu är hon nominerad till "Guldäpplet", ett stipendium till lärare som förnyar lärandet med stöd av it. Vinnaren presenteras i Stockholm 31 oktober.
NOMINERAD. Hülya Basaran, som har sina rötter i Turkiet har i många år jobbat med språkutveckling för nyanlända. Nu är hon nominerad till "Guldäpplet", ett stipendium till lärare som förnyar lärandet med stöd av it. Vinnaren presenteras i Stockholm 31 oktober.

Hülya hyllad för sitt arbete med nyanlända

Hon söker nya vägar att lära ut. Gärna med digitala verktyg som hjälpmedel. Nu har Hülya Basaran från Trollhättan blivit nominerad till Guldäpplet för sitt sätt att arbeta med språkutveckling för nyanlända elever.

ANNONS
|
På Bokmässan i Göteborg den 22 september presenteras tre juryutsedda finalister till det rikstäckande lärarpriset. En av de hundra nominerade är nyblivna universitetsadjunkten i svenska som andraspråk på Högskolan Väst, Hülya Basaran.
– Alltid kul att fungerande arbetssätt uppmärksammas. Det visar något konkret positivt om flerspråkiga elever, säger Hülya.
Hon har bara varit på plats på sin nya arbetsplats i två veckor och börjar så sakta komma in i allt. Från att ha undervisat eleverna själv, ska hon nu förankra sina teorier om språkutveckling hos andra, blivande lärare.
De elever som hon började jobba med på det här sättet, en förberedelseklass för nyanlända på Kronan 2011, hade väldigt olika språkliga förutsättningar.
– Vi använde interaktiva tavlor och startade en blogg, jobbade med bilder, film, animationer och olika textformer. Bloggen kunde de visa upp hemma och dela med släktingar.
Hennes sätt att lära ut, där hon verkligen själv fick gå till botten med hur man till exempel infogar en länk och bygger en blogg, fick stort genomslag. Hon startade även en egen blogg, Fröken Hülya, och andra lärare snappade upp hennes metoder.
– De här ungdomarna har sån kraft i sig och vill verkligen lära sig svenska. I stället för att vara arg på dem när de använder sin mobiltelefon kan man istället fråga "vad gör du med din telefon?". Det kan vara något som kan vara värt att sprida vidare, som andra kan lära sig av.

De senaste två läsåren har hon jobbat på Välkomsten, kommunens mottagningsenhet för nyanlända och i våras gav hon ut boken "Nyanlända elever i mitt klassrum". Lärarpriset "Guldäpplet" skulle vara ytterligare en bekräftelse.

– Det vore en ära men inget jag räknar med. Det viktiga är att sprida hur man använder digitala verktyg och lägger in dem i ett pedagogiskt sammanhang. Eleverna ska känna sig inkluderade och känna hur de växer, säger Hülya Basaran.
Tips på appar och webbresurser för nyanlända
Mojis klockis:
Träna klockan på svenska med interaktiva övningar.
Alfavux:
App för den tidiga läs- och skrivinlärningen. Förutom att träna på att läsa och skriva ökar eleven ordförrådet.
U-talk Classic svenska:
I appen kan man lyssna på grundläggande ord och fraser på svenska som är visualiserade med bilder.
Svenska på en månad:
App med färdiga områden, "lektioner", som är sorterade i olika kategorier.
Webbsajter:
http://www.hejsvenska.se/deploy/index.html
http://www.digitalasparet.se/
ANNONS