växtbaserat
Omega-3 från fisk och skaldjur så viktigt för barn, välj helst skaldjur och fisk med låga halter dioxiner och tungmetaller, menar signaturen. Bild: Therese Elgquist

Hypen med växtbaserat kan ge brist för kropp och hjärna

Glöm inte kött, fisk, ägg och mjölk och tänk på att "nyttiga grönsaker och nötter" har en baksida som glöms eller göms, menar signaturen.

ANNONS
|

Replik på ”Ta ansvar som förälder och lär barnen äta växtbaserat”.

Det var nog det värsta råd jag har läst på länge. Det näringstätaste och mest biotillgängliga för oss människor är animaliska produkter. Växter vill inte bli uppätna och försvarar sig genom att tillverka gifter och antinutrienter såsom lektiner, fytinsyra, saponiner, goitrogener, tanniner och oxalsyra. Dessa antinutrienter gör att kroppen inte kan absorbera tillräckligt med mineraler såsom järn (hemjärn i kött har bäst biotillgänglighet), kalcium, jod och zink. Proteinet i växter har inte samma kvalitet som i animaliska produkter så därför är det risk att utveckla sarkopeni (minskad muskelmassa med förlust av muskelfunktion).

ANNONS

Fettsyran Omega-3 (som finns i fisk och skaldjur) är ett mycket viktigt fett för en hjärna i utveckling, Omega-3 finns i växtbaserad kost i form av ALA (alfa-linolensyra) en del omvandlas i kroppen till EPA (eikosapentaensyra) men den till hjärnan mycket viktiga fettsyran DHA (dokosahexaensyra) omvandlas mycket låga nivåer eller inget alls. Därför är Omega-3 från fisk och skaldjur så viktigt för barn, välj helst skaldjur och fisk med låga halter dioxiner och tungmetaller.

Så en växtbaserad kost ger dig brist på för kroppen och hjärnan mycket viktiga delar, dessa brister är vanligt förekommande i växtbaserad kost, fullvärdigt protein, järnbrist, kalciumbrist, jodbrist, zinkbrist, vitamin B2, B3, B12 och Omega-3 brist. Sådana brister är farliga inte bara för vuxna men framförallt för barn. Växtbaserade antinutrienter såsom lektiner och saponiner kan dessutom ge autoimmuna sjukdomar, läckande tarm, astma och allergier. Så glöm inte kött, fisk, ägg och mjölk och tänk på att "nyttiga grönsaker och nötter" har en baksida som glöms eller göms beroende på den gällande hypen.

Hälsomedveten

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS