Bryter förhållandet. Jihad Mohammad och Nina Selander vid presskonferensen i vintras.
Bryter förhållandet. Jihad Mohammad och Nina Selander vid presskonferensen i vintras. Bild: STEFAN BENNHAGE

Karl af Geijerstam: Ett förlorat halvår för Nevs

Jihad Mohammad ägnade ett halvår åt grandiosa uttalanden. Men det visade sig vara mycket snack och ingen verkstad. Luftslottet har rasat.

ANNONS
|

Nevs bryter allt samarbete med Jihad Mohammad och EV Electra. Det meddelande Nevs under fredagen.

Av vinterns stora förhoppningar på produktion av elbilen Emily GT i Trollhättan blev det till slut ingenting. När Jihad Mohammad och hans bolag EV Electra meddelade att bolaget skulle köpa elbilskonceptet var alla glada, åtminstone i några dagar.

Det tog inte lång tid förrän det uppstod frågetecken kring EV Electras bilar och tillverkningsplaner. Vad fanns det bakom de få bilar som visades upp och reklamvideos på Youtube? Det visade sig att en bil som bolaget visade upp var en byggsats som går att köpa på nätet. Ett annat elbilsföretag har polisanmält EV Electra för stöld av en elbil som fraktades från Norge till Libanon.

ANNONS

Månader har gått och Jihad Mohammad har gett minst sagt luddiga besked om tillverkningen. Det senaste beskedet var att EV Electra hade köpt någon slags tillverkningskapacitet i Italien, men utan att ge några detaljer.

Enligt Nevs har EV Electra inte fullföljt alla delar av avtalet. Det återstår att se vilka detaljer det handlar om men det är uppenbart att tålamodet med Jihad Mohammads motsägelsefulla och kryptiska uttalanden har tagit slut. Det som Mohammad lovade, kunde han inte leverera. ”Det är inte den typen av vänner de vill ha”, konstaterar bilexperten Mikael Wickelgren på högskolan i Skövde..

Det känns som att Victor Mullers år som ägare av Saab var betydligt ärligare och seriösare än Jihad Mohammads halvår som icke-köpare av Nevs teknologi. Mohammads uttalanden om att produktionen skulle starta redan i år var ett luftslott som nu har rasat.

För Nevs innebär detta att bolaget är tillbaka på ruta ett. Det måste kännas som ett förlorat halvår. Finns det någon annan seriös köpare av Nevs teknologi som också vill satsa på produktion av bilen? Svaret på den frågan dröjer. Nevs linje är dock klar: det är bättre att tappa tid än att tappa Saab-arvet.

LÄS MER:Många uttalanden, men inte mycket verkstad

ANNONS