Jihad Mohammad, vd för EV Electra, lovar inget bestämt.
Jihad Mohammad, vd för EV Electra, lovar inget bestämt. Bild: STEFAN BENNHAGE

Karl af Geijerstam: Många uttalanden, men inte mycket verkstad

Blir det tillverkning i Italien eller inte av Nevs-bilen Emily GT? EV Electras vd Jihad Mohammads motstridiga uttalanden gör inte saken klarare. Mycket talar dock för Italien som produktionsland.

ANNONS

Förvirringen har varit stor under det senaste nyhetsdygnet i rapporteringen om elbilen Emily GT. Under onsdagen rapporterade Carup.se att produktionen av bilen ska starta i Italien. ”Tillverkningen hamnar i Italien, det är redan påskrivet” uttalade Electra EV:s ägare Jihad Mohammad till bilsajten.

Men under torsdagsmorgonen kom andra uppgifter. Jihad Mohammad tillbakavisade uppgifterna i sms till Sverige Radio och SVT. Men under onsdagen hade han faktiskt skrivit på Linkedin: ”ja .. vi gjorde ett erbjudande om att köpa en bilfabrik i Italien och till slut godkändes den igår (inte maseratifabriken) och i denna nya lokal kommer vi att bygga elbilar som kommer att få alla att bli chockade”. Men mer ville han inte skriva eftersom investerarna (oklart vilka dessa är) behöver få reda på informationen först.

ANNONS

Vad är det egentligen som gäller? Mohammads stil på sociala medier är ju att göra väldigt grandiosa uttalanden, som ofta är svåra att tolka. Hittills har vi dock inte sett någon produktion och inte heller några bilar.

LÄS MER:Jihad Mohammad: ”Emily GT ska tillverkas i Italien”

Från Nevs sida vill man inte uttala sig om Electras eventuella beslut om produktion. Nevs roll i affären är att bistå med det kunnande som behövs för att starta en serieproduktion. Den kan ju ske var som helst i världen, men det finns goda skäl för att det mycket väl kan vara Italien som EV Electra har valt.

Bilindustrin som helhet har överkapacitet så för den som vill bygga bilar finns det möjligheter expandera. Stellantis (Fiat, Peugeot och Chrysler) använder enbart 56 procent av företagets produktionskapacitet i Europa. (Reuters 12 februari) Fiat byggde en miljon bilar om året år 2017, just nu ligger produktionen på 750 000 bilar per år. Italiens regering vill gärna se att Fiat ökar produktionen och har satsat 10 miljarder kronor på att subventionera elbilsinköp för låginkomsttagare. (Reuters 1 februari)

Den italienske ministern Adolfo Urso tar gärna emot fler biltillverkare i Italien.
Den italienske ministern Adolfo Urso tar gärna emot fler biltillverkare i Italien. Bild: Christophe Gateau

Att det finns tillfälle att hyra in sig eller att det finns fabriker till salu till ett rimligt pris i Italien och andra europeiska länder är alltså mycket troligt. Den italienska staten, i likhet med många andra stater, underlättar gärna för etableringar av elbilstillverkning (om det går ihop med EU:s statsstödsregler). Industriminister Adolfo Urso uttalade i det italienska parlamentet att han vill se att Fiat år 2028 återigen producerar en miljon bilar om året, men också att han gärna ser fler etableringar av andra biltillverkare i landet. (Reuters 20 december)

ANNONS

Därför är uttalandet att EV Electra har hittat en produktionsanläggning i Italien mer rimligt än att det skulle bli produktion i den gamla Saab-fabriken. Frågan är om produktionen blir verklighet? Under det halvår som har förflutit sedan Jihad Mohammad köpte Emily GT av Nevs har inte mycket hänt, utom att Mohammad varit mycket flitig med kryptiska uttalanden på sociala medier. Men att bygga en bil behöver mer än så, det behövs verkstad också. Ganska mycket dessutom. Hittills kan vi konstatera att EV Electra inte har levererat.

LÄS MER:Räcker kapitalet och förtroendet för Jihad Mohammad?

LÄS MER:Är det realistiskt att bygga en ny bilfabrik på Stallbacka?

LÄS MER:Anklagelsen: Nevs-köparen stal andra bolags bilmodeller

ANNONS