Tvättmaskinen som inte fanns: Tino rasar över Eidars miss

Flytten till Trollhättan skulle göra det lättare att träffa barnen. I stället flyttade Tino Peter och Lina Hurtig in i en lägenhet utan frys, men med trasig spis och dåligt målad dörr. Och tvättmaskinen, som var med på bilderna från lägenhetsvisningen, fanns inte.
– Hade vi vetat om det här hade vi inte flyttat hit, säger Tino Peter.

ANNONS
|

Den 3 juli flyttade Lina Hurtig, Tino Peter och hans två barn in i en lägenhet i centrala Trollhättan. Lägenheten hyrs ut av det kommunala bostadsbolaget Eidar och finns i bostadsområdet Pilen.

– För ett år sen började vi tänka på att flytta från Kungälv till Trollhättan. Jag ville avlasta barnens mamma samt spendera mer tid med barnen, berättar Tino Peter när han plockar fram kaffekannan.

Snett under köksbänken står spisen, den yttre delen av ugnsluckan är inte monterad och kommer inte bli det, paret väntar på en ny spis. Den 23 maj hade lägenheten visning i Trollhättan. Tyvärr kunde varken Tino eller Lina närvara. I stället fick paret bilder på lägenheten via mejl från Eidar. Lägenheten höll på att renoveras. Stegar, en utdragen ugn och burkar med färg syns varstans på bilderna. På tre av bilderna syns en tvättmaskin, denna är en stor anledning till att paret senare tackar ”ja” till lägenheten. Möjligheten att kunna tvätta vad som helst när som helst är viktig.

ANNONS

– Vi pratade med de som bodde här innan och de bekräftade att de hade en tvättmaskin. Om det inte funnits en tvättmaskin hade vi inte flyttat in, säger Tino Peter.

Den 3 juli hämtar paret nycklar på Eidars kontor. Renoveringen ska vara klar sedan länge då de erbjudits möjligheten att flytta in så tidigt som 15 juni. När de kliver in genom dörren verkar dock allt inte vara klart. Gamla köksluckor ligger på köksgolvet, i köket saknas en frys, spis och ugn fungerar inte som det ska och tvättmaskinen som varit med på bilderna från visningen går inte att hitta alls. Ytterdörren i den nyrenoverade lägenheten har tydliga märken i den nymålade färgen.

”Men har ni inte mikro?”

Tino Peter ringde Eidar och frågade var vitvarorna var och varför spisen inte fungerade.

– Jag ringde direkt och frågade var tvättmaskinen var, då fick jag veta att det inte ingick, även fast den fanns med på bilderna, berättar han.

Snabbt upptäcktes resten av felen med lägenheten. Ingen frys, bara två små plattor som fungerar på spisen, trasig ugn och det undermåliga måleriarbetet på dörren förvandlar det som skulle blivit en rolig upplevelse till något jobbigt. Det som följer är flera, mestadels verkningslösa, samtal med Eidar berättar Tino Peter.

ANNONS

– Frysen visar sig vara ett misstag där det beställts två kylskåp i stället. Vi kommer få en ny frys och spis. Det enda som saknas nu är tvättmaskinen. Vi har erbjudit att köpa och installera den själva, men där säger Eidar nej.

Tino Peter vill framhålla att han hade accepterat det mesta med lägenhetens tillstånd, förutom tvättmaskinen, om Eidar sagt till i förväg.

– Jag förstår inte varför de inte sa något när vi hämtade ut nycklarna, eller tidigare. Hade de bara gjort det hade det inte känts lika jobbigt att flytta in i en lägenhet där vitvaror saknas, eller inte fungerar. Och jag undrar verkligen i vilket tillstånd lägenheten var den 15 juni när vi erbjöds flytta in redan då, säger han.

Erbjöds biobiljetter

Alla fyra som har tänkt att bo i lägenheten äter ute under dagarna då spisen inte fungerar, en oväntad utgift som Tino Peter tycker att Eidar borde kompensera.

– När jag frågade vad jag skulle göra med bara två plattor och ingen ugn sa de ”men har ni inte mikro?”.

Både Tino Peter och Lina Hurtig är mycket upprörda kring tillståndet deras lägenhet befann sig i när de flyttade in.

– Det känns väldigt fel att Eidar, det kommunala bostadsbolaget som ska hjälpa Trollhättan att växa som stad, har skött detta så här dåligt. Som nyinflyttad blir man orolig att saker sköts på liknande vis i resten av kommunen.

ANNONS

Som kompensation för maten erbjuder Eidar biobiljetter.

– Men vi går inte på bio, barnen är små, vi måste kunna pausa filmen vi ser på. Vi ville ha 70 kronor per person per dag, de erbjöd till slut 70 kronor per dag.

När bilder visas upp på en bostad är det viktigt att se vilka andra uppgifter som presenteras runt bilderna, samt att det ska vara tydligt om det handlar om genrebilder, berättar Lennart Björkman, enhetschef på juridikavdelningen i den lokala avdelningen av Hyresgästföreningen.

– Man behöver se till hela sammanhanget, men generellt kan man säga att om det presenteras bilder ihop med andra uppgifter om boyta, hyreskostnad och liknande, då kan man anse att det som syns på bilden ska vara en del av avtalet, säger han.

Eidar svarar på kritiken

Daniel Ruus är förvaltningschef på Eidar och är insatt i fallet. Han hänvisar till att Eidar i annonsen för lägenheten aldrig erbjöd en tvättmaskin.

– I den informationen som publicerades med lägenheten framgick det klart och tydligt att tvättmaskin inte är något som finns. Vi går igenom våra fastigheter för att se förutsättningarna för olika vitvaror, det är kopplat till säkert vatten och säker el. I det här specifika fallet framgick det tydligt i texten vi publicerade med lägenheten att förutsättningen inte fanns, säger han.

ANNONS

Att tvättmaskinen från den förra hyresgästen hamnade med på bilder tycker Daniel Ruus är olyckligt.

– Bilden som skickades skickades när lägenheten höll på att renoveras. Maskinen på bilden är den förra hyresgästens maskin, inte vår. Det är såklart olyckligt att det finns ett tolkningsutrymme, men det framgick klart och tydligt i texten att det inte fanns en tvättmaskin utan att det var tvättstuga som erbjöds, säger han.

De andra problemen i lägenheten är oturliga och inget som brukar hända, menar Daniel Ruus.

– Vår ambition är att detta inte ska hända, lägenheten ska vara komplett. Sen kan det ibland uppstå problem, men det ska vi rätta till skyndsamt. Att det var två kylskåp på plats är ju givetvis inte korrekt, man vill ju ha sin frys. Detta blir ett undantag från regeln, så här ska det inte vara.

Varför kan inte Tino och Lina installera en tvättmaskin själva?

– Jag ska inte uttala mig om specifika lägenheter, men vi går igenom alla våra objekt och de förutsättningar respektive objekt har. Där gör vi en bedömning om det är lämpligt och möjligt att göra en installation av olika vitvaror. Utifrån lägenhetens tillstånd ser vi att den möjligheten finns inte.

ANNONS

Eidar bedömer från fall till fall vid denna typ av misstag om kompensation är skäligt. Biobiljetterna är snarare en bonus, menar Daniel Ruus.

– Vårt viktigaste uppdrag är att vi ska ha en kund som är nöjd. I det här fallet så har hyresgästen fått en ekonomisk kompensation, men också fyra biobiljetter som en fin gest för att visa vår välvilja, säger han.

Daniel Ruus tycker man ska vara väldigt noggrann med att läsa exakt vad som ingår i en lägenhet då det framgår tydligt i annonsen vad som erbjuds.

– Vi jobbar väldigt mycket med att tydliggöra via annonsen på lägenheten vad det är hyresgästen får. Sen är vi noga med att beskriva vilka komplement som går att implementera, allt innan hyresgästen tackar ja. Är man intressent hos oss är det viktigt att kolla extra noga på vad man vill ha i sin lägenhet och vad vi erbjuder. Och framför allt om man har några frågor så ställ dem, vi svarar oavsett om det handlar om tvättmaskin eller något annat, säger han.

LÄS MER:Eidar säljer hundratals bostäder – bygger 200 nya lägenheter i Vårvik

LÄS MER:Höghus mitt i centrala Trollhättan väcker reaktioner

LÄS MER:Eidars vd Urban Blom slutar – Sanny Mattelin från Edethus tar över

ANNONS