Billingsfors DVVJ - Dal Västra Värmlands Järnväg Godståg , diesellok Akvedukten i Håverud
I dagsläget äger och förvaltar Trafikverket sträckan Mellerud-Billingsfors, där godstågen rullar. Dock äger de endast sträckan Billingsfors-Bengtsfors, där persontågen kör sommartid, menar debattörer för Sverigedemokraterna. Bild: Stefan Bennhage

SD vill rädda De Vackra Vyernas Järnväg för Dalslands framtid

Den 44 kilometer långa järnvägssträckan mellan Mellerud och Bengtsfors är en viktig länk för godstrafik året runt, men också en populär destination för turister, menar Sverigedemokrater.

ANNONS
|

Dal–Västra Värmlands Järnväg, även känd som "De Vackra Vyernas Järnväg", en viktig knutpunkt för Dalslands näringsliv och turism, är vi sverigedemokrater beredda att rädda. Den 44 kilometer långa järnvägssträckan mellan Mellerud och Bengtsfors är inte bara en viktig länk för godstrafik året runt, utan även en populär destination för turister under sommarmånaderna.

I dagsläget äger och förvaltar Trafikverket sträckan Mellerud-Billingsfors, där godstågen rullar. Dock äger de endast sträckan Billingsfors-Bengtsfors, där persontågen kör sommartid. En viktig del av denna sträcka är de två broar mellan Billingsfors och Bengtsfors som nu är i akut behov av renovering. Trots att ägandet av sträckan vilar hos Trafikverket, som har ekonomiska resurser, vägrar de bekosta renoveringen och försöker i stället skjuta över ansvaret på stiftelsen och andra aktörer.

ANNONS

Dalslandskommunerna Mellerud och Bengtsfors är stiftare och sitter idag med hela ansvaret för kostnadsmassan, vilket är mer än vad kommunerna kan ta på sig inför framtiden. Ska DVVJ bestå måste ovillkorligen andra finansieringslösningar till. Det kulturhistoriska intresset, värdet och samhällsnyttan bör stå i fokus för fler aktörer än endast de kommunala.

Sverigedemokraterna anser att Dal–Västra Värmlands Järnväg och dess trafik, som drivs av stiftelsen DVVJ, är av stor betydelse för både näringslivet och turismen i Dalsland. Vi har fört fram denna fråga i Västra Götalandsregionens infrastruktur- och kollektivtrafiknämnd, men tyvärr har övriga partier visat bristande intresse. Om inget görs kommer sträckan Billingsfors-Bengtsfors att behöva stängas vid slutet av 2024 enligt DVVJ.

På kort sikt måste de nödvändiga reparationerna av broarna finansieras för att säkerställa att trafiken kan fortsätta även efter 2024. Men detta är bara en temporär lösning. Vi ser även behovet av att säkra finansieringen för underhållet av banan på längre sikt. För närvarande är underhållet tillräckligt för turist- och godstrafik, men det är klart att vissa delar har försummats, och tågens hastighet är låg. Om banan i framtiden blir en del av regionaltågstrafiken krävs investeringar för att stärka infrastrukturen och möjliggöra högre hastigheter.

Sverigedemokraterna vågar ta ställning för att säkra Dal–Västra Värmlands Järnväg på både kort och lång sikt. Det är dags att agera för att bevara en viktig del av Dalslands arv och skapa förutsättningar för tillväxt och utveckling i regionen. Vi uppmanar övriga partier i Västra Götalandsregionen samt Trafikverket att lyssna på behoven i Dalsland och stödja denna nödvändiga satsning för framtiden.

ANNONS

Håkan Lösnitz (SD)

Regionråd, Västra Götalandsregionen

Anders Strand (SD)

Regionråd, Västra Götalandsregionen

Jacob Brendelius (SD)

infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden, Västra Götalandsregionen

Ulf Rexefjord (SD)

Gruppledare SD Mellerud

Britt-Inger Sandström (SD)

Gruppledare SD Bengtsfors

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS